chiddush logo

המדריך לשמירה על לחץ דם תקין

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 13/12/2023

מדי יום ביומו, אנו מקבלים שלל החלטות שיקבעו במידה רבה את מצבנו הבריאותי היום ובשנים הבאות. במסע אל עבר אורח חיים בריא יותר, שרובנו ככולנו שותפים לו, מעקב אחר לחץ הדם הוא אחד ממאפייני המפתח. לחץ דם תקין הוא אינדיקטור בסיסי לבריאות הלב וכלי הדם וככל שנצליח לשמר מצב זה, ננוע כבר צעד אחד לקראת רווחה בריאותית. כאן, נסקור כמה צעדים שיאפשרו לנו לשמור על איזון.

מה נחשב ללחץ דם תקין?

לחץ הדם הוא מדד המגלם את עוצמת הלחץ בה נע הדם בכלי הדם שלנו, נתון שעשוי להעיד על תפקוד הלב. זוהי הסיבה שכה חשוב לעקוב אחר מדד זה. לחץ הדם נמדד במילימטר כספית (mmHg) ומיוצג על ידי שני ערכים: לחץ סיסטולי (הלחץ בזמן התכווצות הלב) ולחץ דיאסטולי (הלחץ בזמן הרפיית הלב). מדד לחץ דם אידיאלי נע סביב 120/80 מ"מ כספית.

תזונה נכונה משחקת תפקיד מהותי

תזונה מאוזנת ועשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבון רבה ממלאת תפקיד מרכזי בשמירה על לחץ דם תקין. כיום, נחשבת הדיאטה הים תיכונית ליעילה ביותר לוויסות לחץ הדם. בשילוב שתיית מים מרובה וצמצום צריכת הנתרן, אורח החיים החדש עשוי לסייע במיתון עלייה בלחץ הדם.

פעילות גופנית סדירה

פעילות גופנית חיונית לבריאות הלב וכלי הדם. ביצוע פעילות אירובית באופן קבוע, כמו הליכה מהירה, ריצה, שחייה או רכיבה על אופניים, מסייעת בוויסות לחץ הדם ושמירה על תפקוד לב בריא וגמישות כלי הדם. מומלץ לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית מדי שבוע.

שמירה על משקל בריא

משקל גוף עודף, במיוחד סביב המותניים, מגביר את עומס העבודה על הלב ומעלה את לחץ הדם. ככל שנקפיד על התזונה והפעילות הגופנית ונפעל על פי תוכנית מסודרת לירידה במשקל, נוכל להרוויח הן בתחושת ההקלה הנעימה שמגיעה עם הירידה במשקל וגם לשמור על לחץ הדם התקין.

הפחתת הלחץ היא קריטית לשמירה על לחץ דם תקין

אורח החיים המודרני מזמן לא מעט מתחים לחיינו. זוהי גם הסיבה שיתר לחץ דם הופך היום לאחת מהמגפות של העידן הזה. זאת מכיוון שמצב מתח מתמשך עשוי לתרום לעלייה בלחץ הדם. מומלץ להפנות את תשומת הלב למדד המתח לאורך היום, לתעדף אורח חיים שמותיר זמן לרגיעה ולשקול תרגול יוגה, נשימה מודעת או מיינדפולנס שיכולים לסייע בניהול המתחים.

להימנע מצריכה מופרזת של אלכוהול וקפאין

על אף שצריכת אלכוהול מתונה טומנת בחובה יתרונות פוטנציאליים לבריאות הלב, שתייה מופרזת עלולה להוביל ליתר לחץ דם. באופן דומה, צריכה מופרזת של קפאין עלולה להעלות זמנית את לחץ הדם. ככלל אצבע, לא מומלץ לצרוך יותר מכוס יין אחת ועד שלוש כוסות קפה ביום.

מתן עדיפות למאפיינים אלו באורח החיים, יאפשר לנו לקבל שליטה גבוהה מתמיד בבריאות הלב ובלחץ הדם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע