chiddush logo

"אבל אשמים אנחנו.....

נכתב על ידי משה אהרון, 13/12/2023

 בס"ד.


אבל אשמים אנחנו .....
--------------------------------------.

 וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו, אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל-אָחִינוּ, אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ, וְלֹא שָׁמָעְנוּ; עַל-כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ, הַצָּרָה הַזֹּאת.  כב וַיַּעַן רְאוּבֵן אֹתָם לֵאמֹר

וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו,
 והלוא ,לא יתכן כי כולם כאחד אמרו  לקיים :"איש אל אחיו".
אלא וודאי היה ראשון לומר  : "איש אל אחיו"
 . והיה זה יהודה ,שנטל את המושכות......
 והעדות הניצחת לכך .
שמיד  ה"מתחרה" שלו ראובן גם הוא נזעק לומר משהו.....
 אם כן, יהודה אמר ראשונה אל אחיו .
 ומי הוא אותו האח  ?.
 ברור שהיה זה שמעון , שאליו פנה יהודה בזמנו להציל את יוסף.

 אבל
------- 
 ברור ממילה זו שהדברים נאמרו בתגובה לדברים קודמים .
 הנה כי כן,  אחרי שיוסף הניח בפניהם "הפתרון" שאחד האחים ייאסר והם יעלו..... נאמר ויעשו כן.
 אך לפני שעשו כן  אפשר להם יוסף בחוכמתו אנטימיות בינהם ופרש מהם . המליץ כמובן נותר בתוכם  ואז האחים החלו להתברבר בדיונים ויהודה הפסיק את הבירבורים 
באמירתו :
".אבל ....
 ואזי גם ראובן אמר מה שאמר למלא גם הוא יומרתו כבכור הבנים.
 נשוב ליהודה ושמעון 
 אחרי שהטיח בפניו יהודה האשמה בלשון עדינה של "רבים" קם שמעון ואמר :  אני ראוי להיאסר .
 ומשכך, מיד יצא המליץ לבשר ליוסף .
שהוא הוא שמעון התנדב להיאסר  .
 משכך ,חזר יוסף אליהם אל אחיוץ
  וראו במה פותחת התורה  :"וידבר אליהם" .
 שכך אמר להם, אני מבין שהחלטתם את מי אני אוסר .
 ואז קיים :"ויקח מאתם את שמעון ויאסור אותו לעיניהם" .

משה אהרון 
 


 

חשוב לדעת כבר בשלב זה מי הראשון לקפוץ לומר לרחים שהם אשמים ובדגש של מילת פתיח של : "אבל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה