chiddush logo

ה׳ אלהיכם אמת ,להפטרת מקץ

נכתב על ידי izikm18, 10/12/2023

בסד 
דבר תורה להפטרת מקץ 
ה׳ אלהיכם אמת  
_________________________________________________________________________________________
הפטרת מקץ היא בין המיוחדות שבהפטרות , אנו בתקופת מלחמה קשה ,וצריכים לעודד איש את רעהו 
לאחד ולא להפריד , אל שלמה המלך החכם באדם באו שתי נשים שכל אחת טוענת שבנה של האשה האחרת הוא החי והשני מת , שלמה המלך עשה  נסיון לראות מי האמא האמיתית ,ככתוב בפסוק 
״וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ גִּזְרוּ אֶת הַיֶּלֶד הַחַי לִשְׁנָיִם וּתְנוּ אֶת הַחֲצִי לְאַחַת וְאֶת הַחֲצִי לְאֶחָת.״-מעין פשרה ,כל אחת תקבל חצי ילד ,מצודת דוד מפרש ״גזרו" - מתוך דבריהן הכיר המלך בחכמתו הדין עם מי ואמר להיושבים לפניו שכן הוא האמת שהאחת גנבה הילד החי ולאמת דבריו עשה הבחינה ״
המלך שלמה לא נאמר ,הרגו את הילד ,אלא גזרו את הילד ,ברור שהמשמעות היא הריגה ,אך הניסוח היה חכם יותר .כך שאפשר להבחין מי האמא הגנבת ומי האמיתית , האמא האמיתית תוותר על הילד ,בלבד שיחיה , וכך היה ״ כו וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֲשֶׁר בְּנָהּ הַחַי אֶל הַמֶּלֶךְ, כִּי נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל בְּנָהּ, וַתֹּאמֶר: "בִּי אֲדֹנִי, תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי וְהָמֵת אַל תְּמִיתֻהוּ". וְזֹאת אֹמֶרֶת: "גַּם לִי גַם לָךְ לֹא יִהְיֶה, גְּזֹרוּ". כז וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר: "תְּנוּ לָהּ אֶת הַיָּלוּד הַחַי, וְהָמֵת לֹא תְמִיתֻהוּ, הִיא אִמּוֹ". כחוַיִּשְׁמְעוּ כָל יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר שָׁפַט הַמֶּלֶךְ, וַיִּרְאוּ מִפְּנֵי הַמֶּלֶךְ, כִּי רָאוּ כִּי חָכְמַת אלהים בקרבו לעשות משפט ״ 
‎המלך קיבל את בקשתה של הראשונה לא להמית את הילד, וביטל את פקודתו. דבר זה מראה על מוח פתוח ויכולת לשנות דעה כאשר העובדות מצדיקות, בנוסף לטריק שהמלך הפעיל על הנשים לגלות את 
מחשבתם ,הדבר מלמדנו איך לדעת בחיים את האמת ,מי איתך ומי ... לא כל כך ,כיוון שלגנבת לא היה  אכפת מהתינוק , הוא לא שלה ..   ,כאמא הגנבת בסיפור שלא היה אכפת לה מהילד אך מה היה עושה המלך אם גם הגנבת הייתה מבקשת שלא יגזרו את הילד?? הרב שגב כהן מסביר ״כדי לענות על שאלות אלו נקדים לשאול שאלה אחרת, בדברי חז"ל במסכת אבות (פרק ד´ משנה כ"א) "הקנאה התאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם". חז"ל טוענים שהקנאה היא מידה כל כך גרועה, עד כדי כך שגורמת היא לאדם לצאת מן העולם. ונראה שהדברים מתבארים על פי האמור במסכת פסחים (דף קי"ג ע"א), שלא יתחתן אדם עם שתי נשים, אבל אם נשא כבר שתיים, כדאי לו להתחתן עם אשה שלישית. גם הדברים אלו תמוהים: אם לא כדאי לו לאדם להרבות נשים, ולכן אמרו שלא ישא שתיים, מה העניין להרבות עוד אשה ולהתחתן עם אשה שלישית? ונראה שיסוד גדול בהבנת נפש האדם טמון בדברי חז"ל הללו. ההבדל בין שתי נשים לשלוש הוא, שכאשר יש שתי נשים, יש מלחמה גדולה ביניהן. כל אחת אומרת לעצמה: בעלי לא רוצה אותי מספיק, הוא רוצה אותה יותר ממני; והראיה היא עצם העובדה שהוא התחתן גם איתה. מתוך כך כל אחת מתמלאת בקנאה גדולה, עד כדי מלחמה ביניהן. אולם כאשר יש שלוש נשים, כל אחת אומרת לעצמה: בעלי אמנם לא רוצה אותי מספיק, אבל גם אותה הוא לא רוצה מספיק; והראיה, שהרי הוא לקח גם את ההיא... (השלישית). ומכאן יש ללמוד שיסוד הקנאה כאן אינו ´למה אין לי´, אלא ´למה יש לה´. כל אחת אומרת: ´אין לי בדיוק מה שאני רוצה, אבל גם לאחרות אין בדיוק מה שהן רוצות, וממילא זה לא נורא´. במקרה זה הקנאה פחותה מהקנאה הקודמת, ואפשר לחיות איתה באופן יותר תקין.על פי יסוד זה נוכל לבאר בעז"ה את שאלותינו במשפט שלמה. אם נתבונן בפסוקים נבחין שיש הבדל בין דברי שתי הנשים: "ותאמר האשה האחרת לא כי בני החי ובנך המת, וזאת אומרת לא כי בנך המת ובני החי". נשים לב שהאשה הנתבעת, דוברת האמת, הקדימה לומר "בני החי" ואח"כ "ובנך המת", והאשה התובעת, דוברת השקר, אמרה בהפך, והקדימה לומר "בנך המת" ואח"כ "בני החי". וכלל הוא שהאדם מקדים מה שאצלו עיקר ואח"כ אומר את הטפל (עיין מלבי"ם); ולכן מעצם טענת התובעת, שהקדימה לומר "בנך המת", יש סימן ברור שעיקר רצונה היה שהאשה האחרת לא תקבל את הבן החי אלא את המת, ולכן הבין שלמה כבר בהתחלה שהיא השקרנית. שלמה הבין שלתובעת יש מידת קנאה גבוהה וגדולה. אלא ששלמה לא הסתפק בזה כדי להכריע את הדין. ולכן, כדי לגלות לכולם מי היא האשה השקרנית, עשה תחבולה ואמר: "גזרו את הילד החי לשנים". ולא חשש שלמה שמא גם האשה השקרנית תאמר אל תחתכו את הילד, כי הוא סמך על דברי חז"ל הנ"ל, שהקנאה מוציאה את האדם מן העולם ומעבירה אותו על דעתו. וממילא ודאי שהאשה השקרנית תסכים לגזירת הילד, ובלבד שגם לחברתה לא יהיה. על פי זה מובן הפסוק: "וישמעו כל ישראל את המשפט אשר שפט המלך וייראו מפני המלך, כי ראו כי חכמת אלוקים בקרבו לעשות משפט". הם הבינו את רוחב דעתו של שלמה המלך, שידע להבחין ולהכיר את נפש האדם ואת מידותיה לעומק
מכאן ילמד האדם, שאם מרגיש הוא שמפריע לו ´למה יש לאחרים´, ידע שקנאתו כבר הגיעה לשלב גדול ומסוכן, ועלול הוא למצוא את עצמו מחוץ לעולם ח"ו, כקורח וחבריו וכירבעם בן נבט ועוד. וראיתי עצה בדוקה למידת הקנאה, כשאדם מרגיש שיצרו מפתה אותו לקנא בחבירו, יברך מיד את חבירו שיהיה לו יותר ממה שיש לו עכשיו. שה´ יזכנו לעובדו בלב שלם ולתקן את כל מידותינו. אכי"ר.
שנדע רק אמת טהורה שהיא שמו של הקב״ה ! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה