יעקב שב לארץ להצדיק גלות
נכתב על ידי משה אהרון, 3/12/2023
בס"ד.
יעקב שב לארץ להצדיק גלות .
----------------------------------------------.
אנחנו לא אוהבים לחדד את האמת ביחס לאבות. אוהבים לפסוח על כל המכשלות המעיבות.
ולעיתים עד לפגיעה באמת. ופגיעה באמת או התכחשות לה מגלגלת עלינו,אט אט את כל הצרות
שבעולם .......
אז הנה לפניכם לכאורה האמת .....
יעקב נכנס לארץ "בשתי רגליים שמאליות . מתדרדר אט אט למסכת כישלונות שסופן גלות .
שאם יצא ממנה מהארץ דרך השער של : "בית אל" והניח שם מצבה לבית אלוהים, משל כאומר לכאן אני חוזר.
כיצד זה הוא נכנס דרך שער אחר . והלך בכלל לכיון אחר, לכיוון שכם..
והנה בשכם התגלה הבקיע הראשון בניו מתדרדרים לדיוטא תיתונה ביותר :
בתו יוצאת לראות בבנות הארץ, אותן שרבקה סלדה מהם והוא יצא בעילתן לניכר.
ואחרי זה בניו מתבהמים לערוך טבח סיטוני בעיר שלמה.
בנקודה זו התערב הקב"ה והורה לו לשוב על עקבותיו ולהיכנס שוב לארץ ברגל ימין דרך פתח יציאתו - דרך בית אל. ואזיי כשהוא מנס להגיע אל אבי,ו מתה עליו בדרך רחל.
והוא מאבד משהו משיווי משקלו ונוטה לדרך אחרת ומקום אחר להקים מגדל
להתבודד בו וממנו לשלוט בעדרו.
והנה שם ראובן בכורו עושה את אותה הנבלה שעשה שכם בן חמור .שכב עם בלהה פלגש אביו אם אחיו. וכיצד הגיב יעקב כך נאמר :
"וישמע יעקב" .
משל שמועה שמע שמצלצלת באוזניו תדיר ואינה מרפה. כעין טנטון תמידי שלא מרפה ממנו. ומשבש את הלך מחשבתו והגיונו
והנה משסוף סוף סגר מעגל ושב אל אביו יותר מרומזת התורה את הדברים הבאים , המצבעים על הלך נפשו הקשה :
וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן. ב אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם. ג וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים. ד וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ; וְלֹא יָכְלוּ, דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם.
לאמור :
"וי-שב" לארץ פחדיו של אביו - ארץ מגורי אביו. עם התחלת "פחדיו" שלו .
והנה, למה רק "אביו", היה לו למקרא לכאורה לכתוב ארץ מגורי אבותיו.
אלא דווקא אביו להזכיר - " פחד יצחק" ולחזק תחושת פחדיו שלו .
ולמה ציין את המובן וידוע : "בארץ כנען" [שיצחק רק - ארץ כנען] אלא שיעקב פחד מתגובתה של הארץ .
שמאז שובו חש כי הוא מאבד גובהה מאבד אוריינטציה והוא אך נשאב ממכשלה למכשלה .
הוא חש שארץ זו היא ארץ המכניעה את יושביה , מכנעיה עד כדי "הקאה" לבסוף לגלות .
ככל שהם סוטים מדרך הישר .
אבל יעקב כבר נשאב. מעשה בניו בשכם ומעשה ראובן בבלהה פילגשובצירוף הטרגדיה של מיתת רחל , לא מרפים ממנו והוא מנסה לברוח לנוסטלגיה הכי אהובה עליו והכי מנחמת , להיזכר ברחל ,דרך אהבתו המיוחדת ליוסף בנה.
התורה מספרת כי הסיבה לאהבתו היותו :"בן זקונים". אבל זה כיסוי שהרי בן הזקונים הוא בנימין.
והנה כלל ידוע הוא שאהבה שאיננה כשורה ונגועה בהפליה,מעודדת תמיד, אך שנאה.
הוא שלא שכח לראובן, ביקש כבר עם נערותו של יוסף ,להכתירו תחת ראובן כבכור ולסמן אותו כיורש [הזיקה המהדהדת : "והוא נער את בני בלהה].
לפיכך הוא יעקב מפגין כלפיו אהבה מוחצנת ואף מכתיר אותו בממשיך גם למלוכה במתן כתונת פסים ., .
בחירת יוסף כיורש התולדות,מעוררת שנאת אחים נוראה בלתי נשלטת ועד לגלות המרה
והנה אתם שואלים וודאי.
איפה הקב"ה בכל התמונה .
הקב"ה מגיב בדרכו שלו, הוא מתרגם את כל מפעלו השגוי של יעקב בבחירת יוסף להגמוניה - לסיטואציה חלומית .
להצלחה מדומיינת ששוה אך חלומות .....
ולכל היותר הגמוניה ו"מלוכה" משנית של גלות ......
והנה מכאן ואילך, יעקב מאבד שליטה. עד כי נוחתת עליו :
מידה כנגד מידה.
בניו מרמים אותו כשם שרימה הוא את אביו.
ומרמים אותו בעיקר - ביוסף, בנו האהוב .....
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)