chiddush logo

"ויוגד לאברהם....

נכתב על ידי משה אהרון, 31/10/2023

 בס"ד.


 "ויוגד לאברהם .....
----------------------------------

 כתבתי כבר על צירוף המילים : "ויהי אחר הדברים האלה" [ברשימה קודמת]
 והנה מיד לאחר תום סיפור העקדה  שבים מילים אלו. כאילו ליתן שוב ולהדגיש  את משמעותם המיוחדת 
 לאמור :

וַיְהִ֗י אַחֲרֵי֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה וַיֻּגַּ֥ד לְאַבְרָהָ֖ם לֵאמֹ֑ר הִ֠נֵּה יָלְדָ֨ה מִלְכָּ֥ה גַם־הִ֛וא בָּנִ֖ים לְנָח֥וֹר אָחִֽיךָ׃.

 המילה "ויגד" היא מילת יהלום . מין "אוצר בלום".
 טמונים בה משמעויות  רבות ......
 כמו למשל לאחר העקדה כרך הקב"ה גיד סביב אברהם ,  שלא יהפוך את סיפור ההעקדה למיתוס מפואר כפי שלהוותינו לבסוף הדבר קרה .

אבל המילה "ויוגד" טמון בה גם יחס הקב"ה לסיפור העקדה .
 הקב"ה יצא מסיפור העקדה  בתחושה של :  "וי". [אכזבה]
תחושה זו ביקש הקב"ה להעביר לאברהם במילה "ויוגד" 
לאמר :
 "וי.יה, גד לאברהם"
 או בווריציה נוספת  : 
 "ויו" - גד לאברהם.
 לאחר ביטוי הסלידה והאכזבה, מה ביקש הקב"ה להוסיף ולהגיד לאברהם  ?
  ביקש לומר לו גם ארבע אלה   : 
 ראשית, לשדר אכזבת בורא העולם והאדם . מכך שלסוף  שהאדם שבו בחר. 
 שהאדם שברא ובו בחר ,כמעט שפך דם האדם, בניגוד לברית ראשונים  .דווקא אותו שהתעקש ושהטיב להתווכח כל נפשותיהם של אחרים....... כולל הרשעים שבהם
כן .אפשר בעיני אדם לראות בעקדה עמידה בניסיון ובעיני שמיים לראות  גם ובעיקר את עומק הכישלון האיסטרטגי . 
 את האכזבה הערכית . 
 [בכלל : ערכית הקב"ה התאכזב מהישות האנושית שברא :
 מאדם הראשון , מנח וגם מאברהם.]

 ראשית, אם כן,לשדר אכזבת הקב"ה כאמור 
 שנית, שיימנע אברהם מלמנף את סיפור ההגדה למיתוס.
 [לא בכדי אין זכר של ממש יותר בתורה לעקדה]
 ושלישית שיעסוק עתה בחיים, בלבנות חיים  - בלשדך את יצחק לרבקה להעשיר את העולם בחיים אחרי שכמעט הנכיח את המוות  .
 ורביעית להמחיש לאברהם את האפקט השליל של העקדה  - את המחיר :  מותה של שרה......
 וליבי אומר לי שכל פועל של "ויוגד" בתורה הוא ממין  הגילוי וההגדה האלוקית לאדם .......

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה