כל עלי יוצר עליך לא יצלח ,להפטרת פרשת נח
בסד
כל כלי יוצר עליך לא יצלח ,להפטרת פרשת נח והפטרת מחר חודש( שבתבראשית )לע״נ הנרצחים בדרום ,לרפואת הפצועים וחזרת השבויים והצלחת חיילי צהל !אמן
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
בהפטרת פרשת נח מופיע פסוק המוכר לנו ״כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכללשון תקום אתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי יהוה וצדקתם מאתי נאםה׳״ ,המלבים מפרש ,״כל כלי", אשר "יוצר" ויעשה להיות מזומן "עליך לאתצלח", וכן אם ירצה מי לנצחך במשפט תרשיעי אותו, ר"ל בין מי שירצהלהטותך מאמונתך בחרב וביד חזקה, בין מי שירצה להטותך ע"י וכוחיםוטענות לא יצלח, "זאת נחלת עבדי ה'" (מאתי) (וזאת נחלת) "צדקתםמאתי", זאת יהיה להם שכר בעבור שהם עבדי ה', ובעבור הצדק והמע"טשלהם״,החמאס הבזויים פתחו בטבח ביום שמחת תורה , שהשנה נפגש עםשבת
המשמעות עבורנו כפי שאמר רב קהילת חורש רמות הרב זוהרי שליטא , להתחזק כמה שאפשר בשמירת השבת והתחזקות בתפילה ,לא לדברבתפילה .לכוון יותר בתפילה , להקדיש יותר זמן ללימוד התורה בכוונה , התורה היא חיינו ,יהודים בשואה השתדלו לשמור על קיום המצוות בסתר , אנו במדינת ישראל צריכים למרות הכישלון , לשמור את קיום מצוות התורהבשמחה ,לא כעול .... אלא כזכות לנו שאנו יהודים !! לא להרגיש פחד מקיוםמצווה מסויימת , אלא גאווה ! ואם ייש פחד כזה ,להיזכר באהבת יונתן ודוד, ככתוב בפטרת מחר חודש , כתיקון לדה״ת שכתבתי להפטרת בראשית ״וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן לְדָוִד: "לֵךְ לְשָׁלוֹם, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְנוּ שְׁנֵינוּ אֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה לֵאמֹר: יְהוָה יִהְיֶה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעִי וּבֵין זַרְעֲךָ עַד עוֹלָם".
שאול המלך לא היה מרוצה מידידות בנו יורשו יונתן עם דוד שעתיד לרדתאת המלכות , יונתן למרות אי רצונו של אביו לידידות עם דוד ,לא הפסיקהואף התעמת עם אביו שירה לעברו חץ כרומז למות דוד , היה מתקבל שיונתןילך בדעת אביו ויפסיק את הקשר עם דוד , אך הידידות ואהבת האמתביניהם .לא מינית חלילה !! אלא אהבת נפשית ניצחה את רצון המלך שאול .
הדבר מקשר אותנו למי שנה ממסכת אבות , ״כל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל דבר, בטלה אהבה. ושאינה תלויה בדבר, אינה בטלה לעולם. איזו היאאהבה התלויה בדבר, זו אהבת אמנון ותמר. ושאינה תלויה בדבר, זו אהבתדויד ויהונתן."המגן אבות מפרש ״,כל אהבה שהיא תלויה בדבר וכו'. כאנשים המתחברים מפני שררה או שותפות ממון או אהבת איש לאשה מפנייופי ורוצה לבא עליה כיון שהיא תלויה בדבר שאינו מתקיים גם האהבהתתבטל בהתבטל הדבר ההוא כמו שאירע לאמנון שהיה אוהב לתמר מפנייופיה כמו שנא' את תמר אחותי אני אוהב וכשנתמלא רצונו ממנה ובעל אותהבטלה אותה אהבה ולא עוד אלא ששנא אותה שנא' גדולה השנא' אשרשנאה מאהבה אשר אהבה וזה איננו בכלל אהבה שהיא תלויה בדבר כיבהתבטל הדבר תתבטל האהבה אבל שתהיה שנאה ביניהם אינו מן הדין וגםהמשנה לא אמרה כן כי האהבה והשנאה אינם קצוות שלא יהיה ביניהםאמצעי כי יש אנשים שאינן לא אוהבים ולא שונאים ושנאת אמנון היתה להטענה יתר על ביטול הדבר והוא מה שאמרו בסנהדרין בפרק כהן גדול נימאנקשרה בו ועשאתו כרות שפכה ואין זה בכלל אהבה המתבטלת בהתבטלהדבר ואהבת דוד ליהונתן לא היתה תלויה בדבר שהרי היה יודע שהמלוכהתסוב ממנו אליו שנא' אתה תהיה למלך על ישראל ואני אהיה לך למשנהוהיה מן הדין לשנאתו אבל היה אוהב אותו אהבת נפש כמו שנא' כי אהבתנפשו אהבו כי כן ראוי לכל אדם שיאהוב אוהבי ה' על כן אמר נפלאתהאהבתך לי מאהבת נשים כלומר אתה היית אוהב אותי יותר מאהבת אדםלאשתו שהיא תלויה בדבר ואהבתך לי לא היתה תלויה בדבר. ויש מפרשיםמאהבת נשים לבניהם או לבעליהן שהיא יותר חזקה מאהבת הזכרים:״
זוכרים את יעקוב ורחל ?, כמה שנים שהם חיכו אחד לשניה ,ולמרות כלהשנים והתככים של לבן הם הצליחו להקים בית נאמן בישראל .
אם מתמקדים בתורה באמונת ה׳ ,האמת הטהורה ולא נכנעים לתכתיביםזרים , זוכים בברכת ה׳ שגאה שאנו הולכים בדרכו ובברכת הפסוק בראשדבר תורה זה ! חודש שבט ומבורך ומאוחד !!
בסד
כל כלי יוצר עליך לא יצלח ,להפטרת פרשת נח והפטרת מחר חודש( שבתבראשית )לע״נ הנרצחים בדרום ,לרפואת הפצועים וחזרת השבויים והצלחת חיילי צהל !אמן
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
בהפטרת פרשת נח מופיע פסוק המוכר לנו ״כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכללשון תקום אתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי יהוה וצדקתם מאתי נאםה׳״ ,המלבים מפרש ,״כל כלי", אשר "יוצר" ויעשה להיות מזומן "עליך לאתצלח", וכן אם ירצה מי לנצחך במשפט תרשיעי אותו, ר"ל בין מי שירצהלהטותך מאמונתך בחרב וביד חזקה, בין מי שירצה להטותך ע"י וכוחיםוטענות לא יצלח, "זאת נחלת עבדי ה'" (מאתי) (וזאת נחלת) "צדקתםמאתי", זאת יהיה להם שכר בעבור שהם עבדי ה', ובעבור הצדק והמע"טשלהם״,החמאס הבזויים פתחו בטבח ביום שמחת תורה , שהשנה נפגש עםשבת
המשמעות עבורנו כפי שאמר רב קהילת חורש רמות הרב זוהרי שליטא , להתחזק כמה שאפשר בשמירת השבת והתחזקות בתפילה ,לא לדברבתפילה .לכוון יותר בתפילה , להקדיש יותר זמן ללימוד התורה בכוונה , התורה היא חיינו ,יהודים בשואה השתדלו לשמור על קיום המצוות בסתר , אנו במדינת ישראל צריכים למרות הכישלון , לשמור את קיום מצוות התורהבשמחה ,לא כעול .... אלא כזכות לנו שאנו יהודים !! לא להרגיש פחד מקיוםמצווה מסויימת , אלא גאווה ! ואם ייש פחד כזה ,להיזכר באהבת יונתן ודוד, ככתוב בפטרת מחר חודש , כתיקון לדה״ת שכתבתי להפטרת בראשית ״וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן לְדָוִד: "לֵךְ לְשָׁלוֹם, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְנוּ שְׁנֵינוּ אֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה לֵאמֹר: יְהוָה יִהְיֶה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעִי וּבֵין זַרְעֲךָ עַד עוֹלָם".
שאול המלך לא היה מרוצה מידידות בנו יורשו יונתן עם דוד שעתיד לרדתאת המלכות , יונתן למרות אי רצונו של אביו לידידות עם דוד ,לא הפסיקהואף התעמת עם אביו שירה לעברו חץ כרומז למות דוד , היה מתקבל שיונתןילך בדעת אביו ויפסיק את הקשר עם דוד , אך הידידות ואהבת האמתביניהם .לא מינית חלילה !! אלא אהבת נפשית ניצחה את רצון המלך שאול .
הדבר מקשר אותנו למי שנה ממסכת אבות , ״כל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל דבר, בטלה אהבה. ושאינה תלויה בדבר, אינה בטלה לעולם. איזו היאאהבה התלויה בדבר, זו אהבת אמנון ותמר. ושאינה תלויה בדבר, זו אהבתדויד ויהונתן."המגן אבות מפרש ״,כל אהבה שהיא תלויה בדבר וכו'. כאנשים המתחברים מפני שררה או שותפות ממון או אהבת איש לאשה מפנייופי ורוצה לבא עליה כיון שהיא תלויה בדבר שאינו מתקיים גם האהבהתתבטל בהתבטל הדבר ההוא כמו שאירע לאמנון שהיה אוהב לתמר מפנייופיה כמו שנא' את תמר אחותי אני אוהב וכשנתמלא רצונו ממנה ובעל אותהבטלה אותה אהבה ולא עוד אלא ששנא אותה שנא' גדולה השנא' אשרשנאה מאהבה אשר אהבה וזה איננו בכלל אהבה שהיא תלויה בדבר כיבהתבטל הדבר תתבטל האהבה אבל שתהיה שנאה ביניהם אינו מן הדין וגםהמשנה לא אמרה כן כי האהבה והשנאה אינם קצוות שלא יהיה ביניהםאמצעי כי יש אנשים שאינן לא אוהבים ולא שונאים ושנאת אמנון היתה להטענה יתר על ביטול הדבר והוא מה שאמרו בסנהדרין בפרק כהן גדול נימאנקשרה בו ועשאתו כרות שפכה ואין זה בכלל אהבה המתבטלת בהתבטלהדבר ואהבת דוד ליהונתן לא היתה תלויה בדבר שהרי היה יודע שהמלוכהתסוב ממנו אליו שנא' אתה תהיה למלך על ישראל ואני אהיה לך למשנהוהיה מן הדין לשנאתו אבל היה אוהב אותו אהבת נפש כמו שנא' כי אהבתנפשו אהבו כי כן ראוי לכל אדם שיאהוב אוהבי ה' על כן אמר נפלאתהאהבתך לי מאהבת נשים כלומר אתה היית אוהב אותי יותר מאהבת אדםלאשתו שהיא תלויה בדבר ואהבתך לי לא היתה תלויה בדבר. ויש מפרשיםמאהבת נשים לבניהם או לבעליהן שהיא יותר חזקה מאהבת הזכרים:״
זוכרים את יעקוב ורחל ?, כמה שנים שהם חיכו אחד לשניה ,ולמרות כלהשנים והתככים של לבן הם הצליחו להקים בית נאמן בישראל .
אם מתמקדים בתורה באמונת ה׳ ,האמת הטהורה ולא נכנעים לתכתיביםזרים , זוכים בברכת ה׳ שגאה שאנו הולכים בדרכו ובברכת הפסוק בראשדבר תורה זה ! חודש שבט ומבורך ומאוחד !!