chiddush logo

איך שומרים על בטיחות בתהליך של פינוי אסבסט בישראל?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 4/10/2023

חומר האסבסט הינו נחשב לחומר מאוד מסוכן, אשר ידוע בשל תוכנותיו עמידות החום וכן הבידוד שלו וכיום הוא עלול להוות מקור לסיכונים בריאותיים. במדינת ישראל כמו במדינות שונות בעולם, ישנן תקנות מחמירות אשר מסדירות את תהליך פינוי חומר האסבסט, בשל החשש מפגני פגיעה בריאותית בשלום הציבור. אי לכך ובהתאם לזאת, שי חשיבות רבה להקפיד את בטיחות התהליך ולשים לב לנקיטת מספר צעדים מרכזיים שהם מהווים את הבסיס לכך.

קודם כל, התקנות הישראליות של המשרד להגנת הסביבה מחייבות להעסיק אנשי מקצוע מוסמכים ולכן יש לחפש קבלן אסבסט מורשה שהוא בעל רישיון מהרשויות הרלוונטיות בישראל. כמו כן, יש להקפיד על בחינת האישורים שהקבלן מציג לכם שהם צריכים להוכיח שהוא אכן עבר הכשרה מקיפה והוא בקיא בתקנות הישראליות בתחום האסבסט. בנוסף, לפני ביצוע כל עבודה בתחום זה, חשוב שהקבלן שבחרתם יבצע עבורכם הערכה יסודית ומקיפה של החומרים השונים במבנה האמור אשר עשויים להכיל את חומר האסבסט. למעשה, הערכה ראשונית זו יכולה להגדיר את היקף הזיהום ואת דרך הפינוי הרצויה. בשלב זה, חשוב שהקבלן יפרט לכם את תכנית הפינוי שלו, תוך תיאור פרוטוקולי הפינוי ונהלי הבטיחות. כך למשל, עובד פינוי אשר מעורב בתהליך, צריך להיות עם ציוד מגן אישי מתאים, כמו סרבל חד פעמי, מסנני HEPA, משקפי בטיחות, כפפות ועוד. שימוש בציוד מגן זה הוא קריטי, משום שהוא חיוני למניעת חשיפה לסיבי האסבסט.

אחד משלבי העבודה שנועדו על מנת לשמור על הבטיחות הוא ביצוע "הרטבה" של חומר האסבסט, זאת בכדי למזער את מידת שחרור סיבי האסבסט אל הסביבה. לכן, הפריטים שמכילים אסבסט צריכים לאורך כל התהליך להישאר רטובים בכדי למנוע מהסיבים להיות מופצים באוויר. לצורך כך, צריך להשתמש בחומרי הרטבה מיוחדים ומאושרים. יתרה מכך, על קבלן האסבסט מוטלת האחריות לדאוג למערכת ונטילציה מתאימה בכדי לשלוט באיכות האוויר בעת התהליך, לנטר באופן קבוע את רמות סיבי האסבסט בכדי שיוותרו ברמת הנורמה. לכן, במקביל לכך עליו לבצע בדיקות איכות אוויר בתוך אזור העבודה ומחוצה לו. כאמור, אנשי מקצוע שהם מיומנים כבר הם ידעו להשתמש בכל מיני שיטות הסרה בטוחות שימזערו את הסיכון לשחרור סיבי האסבסט, איטומם במכלים מאושרים וכדומה.

מבחינת הפינוי, פינוי פסולת האסבסט מבוצע בישראל תחת פיקוח הדוק בשל הסיכון הבריאותי שעלול להיווצר מפינוי לא תקין. לכן, חשוב להקפיד כי הקבלן מבצע את הפינוי רק באתרי פינוי פסולת שאושרו על ידי הרשויות אשר הם גם מצוידים בציוד מתאים לצורך טיפול בחומרים מסוכנים, זאת בכדי למנוע טיפול לקוי בפסולת וסכנה ממשית לבריאות הציבור. דבר חשוב מאין כמוהו, הוא שלאורך כל הפרויקט על קבלן האסבסט לדאוג לבצע תיעוד יסודי של כל שלב וכל פעילות, כולל רישומים של ביצוע בדיקות בטיחות, תוצאות של ניטור אוויר וקבלות את פינוי הפסולת לאתר מורשה. הבטחה של בטיחות התהליך תוך תכנון קפדני, שימוש בציוד מתאים ופיקוח על כלל שלבי העבודה חיוני לצורך שמירה על ביצוע הליך תקין ובטוח. כך בעצם יהיה ניתן להקפיד לשמור על שלום הסביבה ושלומם של הפועלים מפני הסיכונים החומרים שכרוכים בחשיפה לחומר האסבסט.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע