chiddush logo

מלך אוהב צדקה ומשפט

נכתב על ידי izikm18, 31/8/2023

בסד 
דבר תורה לפרשת והפטרת כי תבוא פג מאת יצחק מלוך 
מלך אוהב צדקה ומשפט 
----------------------------------------------------------------------------------
חודש אלול הגיע לטובה ,בו אנו מנסים להתקרב למלך מלכי המלכים שנמצא בשדה קרוב אלינו ? מלבד ההרגשה המיוחדת של סליחות באלול , והחזרה בתשובה , חזרה לעצמנו ,לנפש היהודית שלנו , האם מישהו פוחד מכך שהמלך בשדה ? כולנו פוחדים מחד ושמחים מאידך , אני כיתום מאב ואם מרגיש שהוא תמיד איתי , ועכשיו יותר ,כן מרגיש ממש ! בפרשה ישנו  פסוק שאנו לא מתיחסים אליו כראוי ,לא מתוך זלזול ,אלא מתוך כך שאנו בני אנוש .. כמוני . ״ ארור משפט יתום ואלמנה ואמר כל העם אמן ״ .
המלבים מפרש״". הוא דבר שבסתר שמסור ללב הדיין וגם הוא מהדברים שהעולם קיים עליהם. על האמת ועל הדין גם הוא מצוי מפני שהם חלשים״׳ ביום כיפור יש לכל אחד מעמנו משפט , כולנו רוצים לצאת זכאים ולהחתם לדנה טובה ומתוקה , אך איך התייחסנו לזולת ? בהגינות ? יושר? או בערמומיות ? ליתום מתיחסים בדרך כלל ברחמים , זה טבע האדם ,גם אני כזה , אבי נפטר בערב פסח תשפא ,כולם בהלם עד היום , חודש אלול נועד שכל אחד יחזור בתשובה , למענו ! כדי שיחתם לשנה טובה ! אימי נפטרה לפני 21 שנה באדר , שניהם לפי הבנתי התאחדו בשמיים ביום פטירת אבא ז״ ל 
לאחר פטירת אבא הרגשתי בקיום הפסוק הנ״ל במלאו , יתום הוא חלש ,אין לו הגנה מהוריו , הם למעלה ... כמו לא רואים ולא שומעים , אך הדבר לא נכון , לפי דברי הרב זמיר כהן המתים יודעים ושומעים הכל ! הם לא יכולים לענות ... אהל הם מודעים לכל מה שקורה , על היתום ישנו פסוק מיוחד 
‎כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן. אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ, כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי - שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ.
המכילה מסביר ״ חייב אדם להזהר ביתומים ואלמנות, מפני שנפשן שפלה למאד ורוחם נמוכה... והיאך נוהגין עמהן? לא ידבר אליהם אלא רכות, ולא ינהוג בהן אלא מנהג כבוד, ולא יכאיב גופם בעבודה ולבם בדברים קשים, ויחוס על ממונם יותר מממון עצמו. כל המקניטן או מכעיסן או הכאיב להן או רָדָה בהן או איבד ממונן - הרי זה עובר בלא תעשה, וכל שכן המכה אותם או המקללן. ״ 
יתום יכול להיות גם בן להורים בריאים , אך הוא מרגיש שלא מבינים אותו ,הוא לא יכול לשתף אותם ברגשותיו ,ואם הוא משתף אותם הוא זוכה לפרצוף תשעה באב ... זהו יתום רגשי , הוא רגיש להבעת רגשות ,הוא בריא ,אך חושש מתגובת הסביבה , כמובן המדובר בשיתוף בדבר לפי ההלכה .. 
הורי ז״ל תמיד עודדו אותי לכתיבת דבר תורה , ושמחו מאוד בכך , אבי ז״ל ברך אותי תמיד בברכה ״ כן ירבו ד'ת ! וברכתו מתקיימת בע״ה , את הפסוק הנ״ל לצערי הרגשתי לאחר פטירת אבי ז״ל ביתר שאת , אף אחד לא רוצה שירחמו עליו ,  הקב״ה הוא אבי יתומים ,והורי ז״ל בשמי מרום ,הדבר קשה יותר בחגים , אך אני יודע שהקב׳ה איתי תמיד!!׳ וגם הורי ז״ל , כדי לסיים בדבר טוב ,בהפטרת השבת  מופיע הפס ״קומי אורי כי בא אורך וכבוד יהוה עליך זרח כי הנה החשך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה׳ וכבודו עליך יראה ״ המפרשים מסבירים על חושך העדר ידיעת ה׳  כגויים , ואנו כיהודים שקיבלנו את תורת ה׳ מאירים באורו של ה׳  אור התורה המחיה אותנו ואותי במלואות תפד דברי תורה 
בגימטריה אנו מקבלים את הפס״לֹא יֶאֱהַב-לֵץ, הוֹכֵחַ לוֹ;    אֶל-חֲכָמִים, לֹא יֵלֵךְ.״ 
הרלבג מפרש ,"לא יאהב לץ הוכח לו". הנה הלץ לא יאהב התוכחת ולזאת הסבה גם כן לא יאהב החכמה ולזה לא ילך אל חכמים ללמד חכמתם:״ , בפסוק דלהלן כתוב כי אם צעק יצעק אלי ״ למה כתוב פעמים צעק יצעק ?  בעל טורים מפרש ״ ,תענה. ב' אם ענה תענה. אם תענה את בנותי. זהו שדרשו אם תענה מתשמיש דילפינן מהכא דכתיב אלמנה ויתום לא תענון וסמיך ליה אם ענה תענה שלא יענה אותם כענין אלמנות שלא יניחם צרורות כאלמנות חיות. לא תענון. בנו"ן ל' רבים אם ענה תענה אותו ל' יחיד לו' אחד ענוי מרובה ואחד ענוי מועט. ד"א לומר שכל ישראל ערבים זה לזה שאפי' אם ענה האחד כאלו ענו כולם. ענה תענה צעק יצעק שמע אשמע הכל כפול לומר הכל במדה שתעשה לו אעשה לך:״ 
ההפטרה מסתיימת בפסוק ,״הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום אני יהוה בעתה אחישנה״- המלבים מפרש״-שהקטן יהיה לאלף", בריבוי הכמות "והצעיר" בכח יהיה "לגוי עצום" בריבוי האיכות בכח ועצמה, והגם שאני מתמהמה עתה והעם חלשים ומעטים, הנה "אני ה' בעתה אחישנה" בבא העת ״ כמה שעות לפני פטירת אבא ז״ל הבטחתי לו שיולד לי בן נקרא לו אברהם משה , את שמחתו אי אפשר לתאר .. את ברכתו שעות בודדות לפני שנפטר אזכור לעד ! היתום אולי נראה קטן .. אבל אבי יתומים הוא ענק .. והוא נמצא בשדה ,לטובת וחזרת כל אחד בתשובה לטובתו !!  ואנצל במה זו להודות לכל מי שמפיץ את דה״ת !! חזקו ואמצו !! שנה טובה ,שנת הקהל. בשמחה בעתה אמן !! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה