גבול שמת להם
נכתב על ידי izikm18, 13/8/2023
בסד
דבר תורה לפרשת שופטים פג בלנ
גבול שמת להם
---------------------------------------------------------------------------------
בפרשת השבוע יש 41 מצוות עשה ולא תעשה ,אם מצוות מלשון אמא , אחת המצוות היא איסור הסגת גבול כנאמר בפס לֹא תַסִּיג גְּבוּל רֵעֲךָ אֲשֶׁר גָּבְלוּ רִאשֹׁנִים בְּנַחֲלָתְךָ אֲשֶׁר תִּנְחַל בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ: (דברים יט יד).הפס מופיע גם בספר משלי ״ אל תסיג גבול עולם אשר עשו
אבותיך ״
אנו נמצאים בתחילת חודש אלול ,חודש הרחמים והסליחות , פירוש הפסוקים לפי הרמבן
לא תסיג גבול רעך – אזהרה שלא ישנה תחום החלוקה שחלקו הנשיאים את הארץ לשבטים או ליחיד מהם, ועל כן אמר אשר גבלו ראשונים – הם אלעזר הכהן ויהושע בן נון ונשיאי המטות, ולכך הזכיר "בנחלתך אשר תנחל וגו' " – וטעם המצוה הזאת, שלא יחשוב אדם לומר אין חלקי אשר נתנו לי שוה כמו חלק חברי כי טעו החולקים, או שיוציא בלבו לעז על הגורלות, ולא יהיה זה בעיניו גזל כלל .
איסור השגת גבול הוא המצוות ה רמו , והוא מלמד אותנו לא לפלוש לתחום שלא שלך , כמו שגלי הים לא עוברים את גבול החוף .
אך האם יש מצווה כן להשיג את גבול החבר ?,כן ,הגשם היורד בברכת ה׳ יורד על חלקת שדות רבים ,של ראובן ,ושל שמעון ונפתלי .. הגשם הוא גמילות חסדים של הקב״ה עם האדם , במסכת סופרים כתוב ,כרבי אליעזר בן הורקנוס, דאמר ראה שלמה כח של גומלי חסדים ובנה להם לישראל שני שערים, אחד לחתנים ואחד לאבלים ולמנודים, בשבת היו מתקבצים יושבי ירושלים ועולין להר הבית ויושבין בין שני השערים הללו כדי לגמול חסדים זה לזה. ומשחרב בית המקדש התקינו שיהו החתנים והאבלים באים לכנסת כדי לגמול להם חסד, חתנים לקלסן ולהלוותם לבתיהם, אבלים לאחר שיגמור החזן התפילה של מוסף הולך לו אחורי דלתי בית הכנסת או בפני הכנסת ומוצא שם האבלים וכל קרוביו ואומר עליהם ברכה, ואחר כך אומר קדיש... (פרק יט יב) ״
בתהילים מא מופיע הפ"ס ,"אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו יהוה ג יהוה ישמרהו ויחיהו יאשר [ואשר] בארץ ואל תתנהו בנפש איביו ד יהוה יסעדנו על ערש דוי כל משכבו הפכת בחוליו".
הרדק מפרש שהקב׳ה ישמרנו מהמוות וירפא חוליו , ועד מפרש שיעשה מעשים טובים ויצליח בדרכיו .
חודש אלול , אני לדודי ודודי לי, קרי אחד למען השני , כדי לעזור איש לרעהו צריך להשיג גבול , אבל לא בבחינת כניסה לשטח רעהו בצורה שגורמת נזק ,או לקחת חלק מהחבר שלא שייך לך , אלא, כן ,להכנס לשטח רעהו אך בכוונה טובה, לעזור לו לחזק אותו ולתת לו , לא לקחת חלק מנחלתו עבודתו או זיווגו ,אלא בדיוק כמו הגשם שיורד אצל כולם , הוא בא בטוב ,להרוות את אדמת הארץ ,בזכותו צומחים צמחים ופרחים ומתמלאים מאגרי המים ,האדמה חיה!! , כמו להפך הם גשמי זעף , שזורעים הרס וחורבן כהסרת גבול , 41אם -המצות הם כמו אמא , היא עוברת לילד או לבעל ומנתבת אותו לדרכים טובות כך חודש אלול למעשה נכנס בגבולו של כל אחד ואחת , בכך שהוא נותן הזדמנות לחזור בתשובה , עצם החזרה בתשובה היא כהסרת גבול אך במובן הטוב , לעזרת האדם למען יבורך בשנה טובה , בהפטרת השבת מופיע הפ׳ס ,״עורי עורי לבשי עזך ציון לבשי בגדי תפארתך ירושלם עיר הקדש כי לא יוסיף יבא בך עוד ערל וטמא״,מצודת דוד מפרש, הקיצי מתרדמת הצער לובשי בגדי שמחה ותפארה , אם נהיה אלול איש עם רעהו , נחבר ולא נפריד !,עצם החיבור בין בני אדם יחבר בינינו לבין הקב״ה ,שהרי דבר קשור בדבר ,ואז נבורך בכל ברכות השכינה לשנת תשפ׳ד טובה מתוקה בריאה ומאושרת אמן
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)