בסד דבר תורה לפרשת והפטרת ראה פג בלנ
וידגו לרב בקרב הארץ
___________________________________________________________________________________
שבת מברכים אלול ,ריח הסליחות מתחיל להופיע באויר , ריח מיוחד כזה ,של שנה חדשה שתבא לטובה , בפרשה אנו קוראים על החיות המותרות והאסורות למאכל , ברצוני להתמקד בדגים , כנאמר בפ׳ס . ."את זה תאכלו מכל אשר במים כל אשר לו סנפיר וקשקשת תאכלו,,וכל אשר אין לו סנפיר וקשקשת לא תאכלו טמא הוא לכם״ , הכתוב לא מזכיר שום פרט מעבר למה שכתבתי .. נשאלת השאלה מדוע הדגים לא נכללים בקרבות שהיו מקריבים ? הרי הם לא נכחדו במבול ? הם סמל לפריה ורביה ,מזל דגים הוא מזלו של חודש אדר , הם תמיד שניים
? על כך עונה המדרש תנחומא: "ולמה קריבין קרבן מן העוף ומן הכבשים ומן הצאן ומן העזים ולא מן הדגים, שנאמר: 'וְאִם מִן הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ' (ויקרא א, יד), אלא בשבילשהם בשר ודם כמו האדם ויוצאין מבטן אמן כמו האדם, מכפרים על האדם. אבל הדגים, ביצים הם ויוצאין מהן וחיין " (ויקרא אות ח).
המדרש מלמדנו, שעופות, וכן הצאן, כבשים ועיזים, דומים לאדם באופן הבאת צאצאים לעולם, כלומר, בצורת הרבייה, ההולדה והטיפול בצאצאים בזמן הולדתם, ולכן יכולים לכפר על האדם. לעומת זאת, אופן הבאת צאצאים לעולם אצל הדגים שונה משל האדם ולכן פסולים לקרבן. במאמר זה נראה כיצד העופות והיונקים דומים באופן הבאת צאצאים לעולם לאדם וכיצד הדגים שונים בתכונה זו מהאדם.
כל היונקים (כמעט, כולל האדם) מתפתחים כעוברים בגוף האם החם והמוגן. כולם, ללא יוצא מן הכלל, אף זוכים לקבל מזון מאימא ומצדיקים בכך את שמם: הם יונקים חלב, שהוא מזונם היחיד בראשית חייהם. פעולת ההנקה יוצרת קירבה בין האם לצאצאיה והיא למעשה הנדבך הראשוני במערכת ההתנהגות של יונקים ובהתפתחות חיים משותפים בקבוצה.
ברצוני לחזור לכותרת דבר התורה ,האור החיים זצ״ל מפרש,״וידגו לרוב וגו'. הכוונה על דרך מה שפירשתי בפ' בראשית בפסוק (א' כ"ב) ויברך אותם וגו' האמור בדגים כי הוצרך ה' לברכם לצד שמקום דירתם הוא נגדיי בקצה האחרון לבחינת הלידה לזה הגדיל בהם כח המוליד להוליד אפילו במים, וכאן אמר יעקב שידגו כדגים בריבוי הלידה ויהיה להם גדר זה בארץ, וכפי זה תהיה ברכתם גדולה מברכת הדגים להיותם במים והבן. ודקדק לומר בקרב רמז שיהיו נחבאים בפנים על דרך מה שאמר להם יהושע (סוטה דף לו:)והמשלים לדגים שאין עין הרע שולט בהם,וכפי זה אומרו בקרב הארץ פירוש הגם שיהיו בקרב הארץ, ובזה הם בגדר עליון מהדגים״.
ברכת ה׳ לאדם היא שהוא יפרה וירבה כדגים , ויהיה עליון עליהם ,כיוון שהם מחד במים ואמנם לא נראים ובכך הם שמורים מעין הרע , אך מאידך הם לא חיים בארץ כאדם , מצוות אי אפשר לקיים שאתה מוחבא ... יהודי לא יכול לקיים מצוות לבד . צריך מנין לתפילה וללימוד לעיתים , הבאת צאצאים צריכה גבר ואשה מתוך קדושה ואהבה , המילה דג היא גם גד , שהיא מזל או מזל טוב לכל לידה
האדם מצווה על פריה ורביה כציווי הקב״ה בפרשת בראשית ,״ויברך אותם אלקים ויאמר להם אלקים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה, ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ. (בראשית א כח)"בתלמוד הירושלמי כתוב ,״אמר רבי אבין חיבב הקב"ה פרייה ורביה יותר מבית המקדש, מאי טעמא, חדש יהיו בלבנון ושנים חדשים בביתו. (כתובות לז א)״.
הרדק מסביר ,"פרו ורבו - פרו היא ההולדה ורבו ההגדלה, ואף על פי שהיא ברכה כבדגים, סמכו חז"ל (יבמות ס"ה), שהיא מצוה לבני אדם, ולענין המצוה אמרו חז"ל אינו מצוה אלא האיש, שנאמר וכבשוה"-
בני ישראל נגאלו בכל שעסקו בפריה ורביה , זכורים דברי רחל אמנו ," הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי " ,אם תשימו לב ,למעשה יש קרבן דגים ,אמנם לא במובן הגשמי של הקרבת דג במקדש , אך האדם שמצווה על פריה ורביה כדגים ואף יותר ,בקרבנו ,ובקיום מצוות התורה ע״י הולדת בנים ובנות הוא מקדש שם שמיים ומחייה את העולם ,ומעלה ריח ניחוח לה ׳ ,בהפטרת הפרשה מופיע הפ׳ס ״וכל בניך לימודי ה׳ ורב שלום בניך״,המלבים מפרש",שיקבלו הלימוד והאמונה מה׳ עד דלא תהיה המחלוקת ביניהם וממציא ורב שלום בניך ״ ,אז לכל אלה שמצפים לזרע של קיימא בקדושה , יהי דבר תורה זה כברכה ועידוד למזל טוב,כסדר הפ׳ס ," לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו ",וההמשך הוא בברכת מאמר זה , ,אנו בפתיחת חודש אלול בסיומו כל אחד יעמוד לדין מול הקב״ה בימים הנוראים , כל מה ומי שנוגד הליכה בדרך התורה כמאמר זה הרי הוא מחלל שם ה׳ , שנזכה לשמחה בקרוב בברכת ה׳ ולחודש אלול טוב ומבורך ושנה טובה שמחה בריאה ומבורכת ,ולא להתייאש!!