פרשנות אונקלוס – פרשת ראה
פרשנות
אונקלוס – פרשת ראה
דברים יא,כו: רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה,
וּקְלָלָה: אונקלוס: ברכן ולוטין.
תה"ת: ברכות וקללות. אונקלוס מפרש בזה שהברכה והקללה הן לאו דווקא ברכה אחת
וקללה אחת, אלא שם כולל לברכות וקללות.
דברים יב,ה: כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם,
מִכָּל-שִׁבְטֵיכֶם, לָשׂוּם אֶת-שְׁמוֹ, שָׁם--לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ,
וּבָאתָ שָּׁמָּה: אונקלוס: לאשראה שכינתיה.
תה"ת: להשרות שכינתו. אונקלוס מפרש מהו שמו של ה' – שכינתו, והמשך הפסוק
מוכיח - לְשִׁכְנוֹ
תִדְרְשׁוּ.
דברים יג,ז: כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן-אִמֶּךָ אוֹ-בִנְךָ
אוֹ-בִתְּךָ אוֹ אֵשֶׁת חֵיקֶךָ, אוֹ רֵעֲךָ אֲשֶׁר כְּנַפְשְׁךָ--בַּסֵּתֶר
לֵאמֹר: נֵלְכָה, וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים: אונקלוס: ימלכינך. תה"ת: יכריע
בהתלבטות. להבנתי, אונקלוס מפרש בזה שהסתה עובדת על מי שכבר מתלבט, והמסית גורם לו
להכריע לכיוון הרע.
דברים יד,כא: לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ: אונקלוס: לא תיכול בשר בחלב. תה"ת: לא
תאכל בשר בחלב. אונקלוס מפרש לפי חז"ל, ולא כפשטו.
דברים טז,א-ב: כִּי בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב, הוֹצִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ
מִמִּצְרַיִם—לָיְלָה. וְזָבַחְתָּ פֶּסַח לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, צֹאן
וּבָקָר, בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם: אונקלוס: ועבד לך נסין בליליא. תה"ת:
ועשה לך נסים בלילה. אונקלוס מפרש שהתורה לא רק מציינת זמן, אלא מזכירה לנו את
הניסים במצרים, שהם הסיבה לזבח הפסח מידי שנה בשנה.
שבת שלום, שבת של ברכות, השראת שכינה, הכרעות טובות,
כשרות והודיה, אורן.