chiddush logo

"אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל"

נכתב על ידי משה אהרון, 17/7/2023

בס"ד.


 אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל.
-------------------------------------------------.
"אלה" שאחר כך משתכלליםל"הואיל".
 אם כן "אלה" דבריו האישיים של משה ,להבדילם מדברים אחרים  אותם שמשה שימש אך כלי להעביר את דברי ה' .
והנה עתה בשלהי שליחותו  במסגרת נאום הסיכום הדברים של :
 גם מזה וגם מזה ,הוא מבקש להדגיש גם את דבריו שלו .
 בבחינת : 
" באר התורה הזאת לאמור".
 לבאר התורה באופן של להטיל בה אור.
    "באר" באור.
שגם לא בכדי קרנו פניו
 אמר לו משה לקב"ה : בידוע לפניך כי לא התחברתי עם יתרו לשאת את בתו ,אלא בתנאי של :
"ויואל"  ויו- אל. 
שאתה בלבד תהא אלי  שנאמר :
 "וַיּ֥וֹאֶל מֹשֶׁ֖ה לָשֶׁ֣בֶת אֶת־הָאִ֑ישׁ וַיִּתֵּ֛ן אֶת־צִפֹּרָ֥ה בִתּ֖וֹ לְמֹשֶֽׁה"
 
עתה בשלהי שליחותי הוסיף משה ,מבקש אני לחבר שם הוויה לשלמותו  ב"הואיל". [הצמדת "יו" + "הו" למילה "אל"].
 ובמה  ?
בהטלת אור בדברי תורתך.
 בביאור שמביא גאולה לעולם  והמקדש את : 
"דרך ארץ שקדמה לתורה"
 בערך העל החופף על הכל .
 ערך  של : 
 "הישר והטוב" .
 כאמור אותה החופה החופפת על כל מצוות התורה.
 הנה כי כן כפי שגם עולה מהפתיח של חומש דברים משה התיימר
 לשאת דברים - בשני סוגי דברים 
 מחד,לסכם את דברי ה' וגם להוסיף עליהם :
 "עידכונים" וביאורים....
  כסימן ורמז גם לכל הבאים אחריו ,
 שתמיד תמיד תהא התורה - אורה לעולם.
 תורה שאינה קופאת על שמריה. תורה שהולכת ב"הלכה" עם האור 
 ואשר מתחדשת בכל יום תמיד.
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה