"אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל"
נכתב על ידי משה אהרון, 17/7/2023
בס"ד.
אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל.
-------------------------------------------------.
"אלה" שאחר כך משתכלליםל"הואיל".
אם כן "אלה" דבריו האישיים של משה ,להבדילם מדברים אחרים אותם שמשה שימש אך כלי להעביר את דברי ה' .
והנה עתה בשלהי שליחותו במסגרת נאום הסיכום הדברים של :
גם מזה וגם מזה ,הוא מבקש להדגיש גם את דבריו שלו .
בבחינת :
" באר התורה הזאת לאמור".
לבאר התורה באופן של להטיל בה אור.
"באר" באור.
שגם לא בכדי קרנו פניו
אמר לו משה לקב"ה : בידוע לפניך כי לא התחברתי עם יתרו לשאת את בתו ,אלא בתנאי של :
"ויואל" ויו- אל.
שאתה בלבד תהא אלי שנאמר :
"וַיּ֥וֹאֶל מֹשֶׁ֖ה לָשֶׁ֣בֶת אֶת־הָאִ֑ישׁ וַיִּתֵּ֛ן אֶת־צִפֹּרָ֥ה בִתּ֖וֹ לְמֹשֶֽׁה"
עתה בשלהי שליחותי הוסיף משה ,מבקש אני לחבר שם הוויה לשלמותו ב"הואיל". [הצמדת "יו" + "הו" למילה "אל"].
ובמה ?
בהטלת אור בדברי תורתך.
בביאור שמביא גאולה לעולם והמקדש את :
"דרך ארץ שקדמה לתורה"
בערך העל החופף על הכל .
ערך של :
"הישר והטוב" .
כאמור אותה החופה החופפת על כל מצוות התורה.
הנה כי כן כפי שגם עולה מהפתיח של חומש דברים משה התיימר
לשאת דברים - בשני סוגי דברים
מחד,לסכם את דברי ה' וגם להוסיף עליהם :
"עידכונים" וביאורים....
כסימן ורמז גם לכל הבאים אחריו ,
שתמיד תמיד תהא התורה - אורה לעולם.
תורה שאינה קופאת על שמריה. תורה שהולכת ב"הלכה" עם האור
ואשר מתחדשת בכל יום תמיד.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)