chiddush logo

חידת בלעם

נכתב על ידי משה אהרון, 30/6/2023

 בס"ד.


 חידת בלעם.
------------------------.

דומני שבין שלל השאלות שיש לשאול על פרשת בלעם או שמא חידת בלעם .
 הן השאלות  או התמיהות הבאות :
 ראשית כיצד זה אדם עם יכולות מרשימות  שמכריז שהקב"ה הוא אלוהיו ואף זוכה לגילוי שכינה או לגילוי דומה, מתדרדר למצב שפל של : "שפי" .שכל הליכותיו הערכיות והמוסריות שואפות לנמוך בגובה האדמה.
 ויותר מזה מדוע הקב"ה נכון להשתמש בכלל בבריה שכזו - ועד גילוי שכינה.
 אלא לימוד גדול יש לנו מפרשה זו .הקב"ה בורא האדם חנון הוא וארך אפיים. והוא מאריך אפו ביחס לכל אדם כערכו ואפילו ערכו בתחתית הסולם .
זאת ועוד, לא עלתה בפניו של הקב"ה האפשרות, שרק לישראל יהא אליו ערוץ של נבואה. ולגויים לא יהא כזה. וכך לדורות עולם כשם שיש "משה" לישראל כך יש "בלעם" לגויים .
ואוי לנו אם נזלזל  בנביאיהם או בגדוליהם הרוחניים של הגויים.
 המופלא שבדבר על מנת להבדיל בין גילוי השכינה של בלעם לגילוי השכינה לנביאי ישראל הכתיב לו הקב"ה פתיח מיוחד לכל נבואותיו לאמור :
 וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ, וַיֹּאמַר:  נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר, וּנְאֻם הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן.  ד נְאֻם--שֹׁמֵעַ, אִמְרֵי-אֵל:  אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה, נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם
 ולבסוף  הלימוד הפרקטי הגדול מכולם שניתן להפיק מסיפור או חידת בלעם היא העובדה האלוקית היסטורית  שאין גאולה לישראל וודאי לא גאולת הקץ, בלוא שיתוף הגויים. שיתופם בחזון וגם במעשה .שלפיכך בלעם גם סיים את נאומו  - נבואתו בחזון על תקומת ישראל שבגאולת הקץ....
 זאת ועוד, עוד לימוד גדול יש לנו כאן. האדם הוא אדם וכשם שהוא מועד לגדולות כך הוא מועד לשיפלויות  ותהא "אדרתו" אשר תהא  : נביא, חכם או רב..........
 עוד יש ללמוד מסיפור בלעם  כי אדם ללא רגולציה חיצונית המכתיבה את הנורמות - לדידנו : תורת ישראל. מהר מאד ייקלע לטשטוש תחומין בינו לבין האלוהים. ויש ואפילו האלוהים הופך במעשיו לצלם והצלם שהוא - הוא  הופך ל"אלוהים" .
או למצער מתקיימת בעיניו  זהות בין אלוהים שלמעלה לאלוהים שלמטה.
 כיום למרבה הצער נופלים בבור אפל זה רבים. גם אותם  המכונים  "בבות" או "מקובלים". והעוסקים בברכות או בקללות........

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע