chiddush logo

מה צריך לעשות לעילוי נשמה?

נכתב על ידי barmar, 13/4/2023

 היהדות עסקה רבות בשימור זכרו ומורשתו של הנפטר, והציעה מגוון מעשים ומנהגים לעילוי נשמתו. בין המעשים המקובלים ניתן למנות למשל את אמירת הקדיש המפורסמת, לימוד משניות, הדלקת נר נשמה או אמירת פרקי תהילים לעילוי נשמת המנוח. להלן נרחיב מעט אודות הדרכים השונות המוצעות במקורות לעילוי נשמת הנפטר.

המקור לעילוי נשמת המנוח

ייתכן והמקור למנהגי עילוי הנשמה נמצא בסיפור על ר' עקיבא שפגש אדם אחד שסחב משא גדול של עצים בייסורים גדולים. שאלו ר' עקיבא מפני מה נענש, וענה לו אותו אדם שבחייו הוא חטא חטא גדול, ושבכל יום הוא נשרף בגהנום שלוש פעמים. שאלו ר' עקיבא מהי תקנתו, וענה האדם ששמע שנאמר מאחורי הפרגוד שאם בנו יעלה לתורה הוא ייכנס לגן עדן. מיד פנה ר' עקיבא לחפש את בנו, ולאחר שמצאו לימדו תורה והעלה אותו לתורה. בלילה שלאחר מכן נגלה אליו בחלום אותו אדם ואמר "תנוח דעתך, שהנחת את דעתי".

אמירת פרקי תהילים לעילוי נשמת המנוח

מנהג ידוע ומפורסם בקרב ישראל הוא לקרוא פרקי תהילים לעילוי נשמת המנוח. מכיוון שמנהג זה קדום מאד, התפתחו בו ענפים ומסורות שונות. בין המנהגים השונים ניתן למנות למשל:

ý      רבנים רבים הורו לקרוא את כל הספר מתחילה ועד סוף במידת האפשר.

ý      יש אשכנזים המורים לקרוא פרקים מסוימים כמו פרקים ל"ג, ט"ז, י"ז ועוד.

ý      יש אשר פסקו לקרוא את פרק קי"ט, המכיל 176 פסוקים על פי אותיות האל"ף בי"ת.

ý      יש המדריכים לקרוא את הפסוקים בפרק קי"ט התואמים את אותיות שמו של המנוח בלבד.

לימוד משניות לעילוי נשמת המנוח

מנהג נוסף הנפוץ בקרב קהילות ישראל הוא ללמוד משניות לעילוי נשמת המנוח. גם בעניין זה רבו המנהגים והדרכים, כך שיש שנהגו לסיים את הש"ס במהלך שנת האבל, יש שנהגו ללמוד משניות המתחילות באותיות "נ-ש-מ-ה" בלבד, ויש שהוסיפו משניות על פי שמו של המנוח. מכל מקום – אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיעשה זאת בכוונה ובלב שלם, לעילוי נשמתו של המנוח.

לזכרון עולם ונתתי להם יד ושם

קבוצת לזכרון עולם שמה לה למטרה לאפשר מקום שם וקבר לכל אדם בישראל. אצלנו ניתן ליצור אלבום הנצחה וירטואלי המנציח את זיכרון הנפטר ואת מורשתו. באתר תוכלו להזמין אמירת פרקי תהילים לעילוי נשמת הנפטר, ועוד מגוון דרכי הנצחה מגוונות להשארת מורשתו ולעילוי נשמתו של המנוח. ניתן לפנות אלינו לקבלת פרטים נוספים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע