הסוד הניסתר: ריח ניחוח = חרטה
נכתב על ידי משה אהרון, 22/3/2023
בס"ד.
בחסד ה' עלי מבקש אני לגלות לפחות בעיני ובתודעתי
את הסוד הניסתר:
כי "ריח הניחוח" שבתורה מבחינת הקב"ה - הוא ריח החרטה
והכאה על חטאו של האדם. בבחינת הכרתו ואמירתו של האדם
שהוא פגם בבריאה ובאלוהות משל :
"עקץ" הוא כמו אותו ה"חוח" - הקוץ
אם כך "ניחוח" = במהות האלוקית. היא ביטוי לאמירת האדם והכרתו :
שהוא בבחינת :"חוח".
"ניחוח" = הכרזת באדם : אני חוח.
ריח זה הוא גם צידו השני של המטבע כשצידו הראשון הינו :"הריח החיובי של : "יראת ה'
[אותו הריח שיפיק בעיתו המשיח למכביר]
הנה כי כן ,משחר ההיסטוריה האנושית , נאלץ הקב"ה להתנהל אל מול האדם בהשלמה לחולשותיו.
והחולשה הכי גדולה של אמונת האדם שהוא מתקשה להכיל אמונה מופשטת מעורטלת מסממנים פיזיים פולחניים ובראשם : "קורבנות".
האדם החל בנורא מכל , מבחינה זו - בקורבן אדם.
באמצעות לקח העקדה ניסה הקב"ה לשרש מנהג מגעיל ונפסד זה של קורבן אדם .
והמירו ב"סבך" אחר - פחות נורא
"באיל שנאחז בסבך". ללמדך שגם פתרון חליפי זה הוא :
,"איל" = כח מאד מוגבל וחוסם. אותו שמשרה את האדם בכורים של הסבך.
ומונע מהאדם להתפתח עד כדי ותחסרהו מעט מאלוהים.
אז הנה הקב"ה כאמור נאלץ לשחק את המשחק הפרימיטיבי והמטופש :
לפיו כחלק מפיוס האל, יש כביכול להאכילו "לחם" בדמות חריכת בשרים .ואותו האדם מנחם את עצמו שיש בתהליך זה גם משום ריח ניחוח גם "באפיו" של האלוהים .
מדמה הוא כי גם האל "נהנה" מאותו הריח.
כמו האדם.
ואין לך איוולת גדולה מזו. משוואה מופרכת מיסודה.
הקב"ה באמצעות נביאיו ניסה לטפטף עניין זה שוב ושוב באומרו :"חסד חפצתי ולא זבח"
ועוד ועוד ...
לבסוף : סודו של מזבח הקטורת כרוך בקשר ישיר עם עניין זה.
הקב"ה הורה על מזבח הקטורת שהוא זהב לעומת מזבח העולה .שהוא בפנים במהות .
ולא בחוץ בחצר. והכל כאלטרנטיבה המועדפת לספק כביכול ריח ניחוח לה' .
ריח המסמן את מהות העתיד. והמועדף כבר לכתחילה על אותו הריח המופק ממזבח העולה....
לפיכך גם הקטורת כמו קורבן התמיד הועלתה פעמיים ביום.....
הנה כי כן ,בעידן של : "ומלאה הארץ דעה את ה' : יהא נגוז עניין זה כלא היה.
ובית שלישי ואחרון יהא נטול פולחן נפסד זה של הקורבנות....
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)