פרשנות אונקלוס - פרשת ויגש
פרשנות אונקלוס - פרשת ויגש
בראשית מד,כח: וָאֹמַר, אַךְ טָרֹף טֹרָף: אונקלוס: מקטל קטיל. תה"ת: הרוג נהרג. אונקלוס
מבין שיעקב לא ראה בנבואה רק טריפת בנו על ידי חיה, אלא כל הרג שהוא, שהרי באמת לא
נטרף על ידי חיה.
בראשית מה,יב: וְהִנֵּה עֵינֵיכֶם רֹאוֹת, וְעֵינֵי אָחִי
בִנְיָמִין: כִּי-פִי, הַמְדַבֵּר אֲלֵיכֶם: אונקלוס: ארי בלישנכון אנא ממלל. תה"ת: הרי
בשפה שלכם (לשון הקודש) אני מדבר. אונקלוס מפרט איך יוסף שכנע את האחים, שהרי לשון
הקודש לא הייתה ידועה בקרב העמים.
בראשית מו,כח: וְאֶת-יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו, אֶל-יוֹסֵף, לְהוֹרֹת
לְפָנָיו, גֹּשְׁנָה:
אונקלוס: לפנאה. תה"ת: לפנות (להכין את הדרך לפניו). אונקלוס מלמדנו שהדרך לא
הייתה סלולה מספיק, ויהודה הלך לפני כולם, להכין את הדרך.
בראשית מו,ל: אָמוּתָה הַפָּעַם, אַחֲרֵי רְאוֹתִי
אֶת-פָּנֶיךָ: אונקלוס: אילו אנא מיית זמנא הדא –
מנחם אנא. תה"ת: אילו הייתי מת בשעה זו – מנוחם אני. אונקלוס מפרש שיעקב לא
התכוון למות עתה (אמותה הפעם), אלא גם אם אמות עתה – אני מוכן לזה ואני מנוחם,
בניגוד לבשורה הרעה שקיבל על יוסף – ואז מאן להתנחם.
בראשית מז,יז: וַיְנַהֲלֵם בַּלֶּחֶם בְּכָל-מִקְנֵהֶם: אונקלוס: וזנינון.
תה"ת: וכלכלם – זן אותם. נראה שניתן לנהל את העולם ולכלכלו על ידי הבטחת מזון.
שבת שלום, שבת של נבואה, שכנוע, הכנה
לדרך, נחמה וכלכלהשב, אורן.