chiddush logo

3 תמרורי אזהרה לזיהוי הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 30/10/2022

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות יכולות להיות גלויות או סמויות, לכן חשוב לשים לה לכמה סימנים מרכזיים, ולהיות מספיק אמיצים כדי לטפל בבעיה

גיל ההתבגרות הוא אחת התקופות המורכבות בחייו של האדם. המעבר משלב הילדות בו האדם תלוי לחלוטין בהוריו או במבוגרים המשמעותיים האחרים בחייו למצב של עצמאות, שליטה וחיים בוגרים. שלב הביניים – הלא הוא גיל ההתבגרות – כולל הרבה מאוד חוסר ודאות, כעסים, מתחים, תסכול, אכזבות וגם התרגשות לקראת העתיד לבוא.

אחת התופעות המורכבות ביותר לזיהוי ועקב כך גם לטיפול היא הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הבושה שאופפת את מי שאמור להתמודד עם הנושא, הלא הם ההורים. מורכבות נוספת נובעת מהעובדה שלא תמיד ההורים מודעים לעובדה שהילד או הילדה מפתחים הפרעות מסוג זה.  

כאשר מדובר על הפרעות אכילה, אחד הדברים החשובים ביותר הוא זיהוי של הנושא. השלב הבא הוא ההבנה שהילד או הילדה זקוקים לסיוע והשלב השלישי הוא מתן הסיוע בפועל עד שהדברים חוזרים לאיזון. הנה שלושה תמרורי אזהרה שחשוב לשים אליהם לב, כיוון שהם עלולים להצביע על כך שהמתבגרים בבית שלכם זקוקים לעזרה ולא תמיד יודעים לבקש.

(1)     התעסקות אובססיבית באוכל – הפרעות אכילה מלוות לא פעם בעיסוק אובססיבי באוכל. כך למשל, ספירת קלוריות קפדנית, התמקדות ברכיבים התזונתיים של מוצרי המזון, שקילה של המזון, היצמדות לסוג מזון אחד שנחשב ללא משמין ועוד. מצד אחד כולנו מתעסקים במזון בשלב זה או אחר של היממה, אבל כאשר מדובר על עיסוק אובססיבי, הכוונה היא שהעיסוק באוכל הופך להיות כל עולמו של המתבגר, והוא לא מסוגל לדבר או להתרכז בשום דבר אחר לאורך היום.

(2)     מתי ראיתם את המתבגרים אוכלים – הפרעות אכילה כוללות לא פעם הרעבה עצמית או אכילה בולמית של מזונות כאשר הרעב הופך לקיצוני. שימו לב להרגלי התזונה של המתבגרים. בחנו האם הם אוכלים בצורה מאוזנת, האם הם חוששים לאכול ליד בני המשפחה האחרים או כאשר יש עוד נוכחים בבית, האם הם אוכלים כמויות סבירות לגילם. כל אלו יכולים לסייע לכם להבין האם יש חשש להפרעות אכילה.

(3)     אכילה בהחבא – ניקיתם את הבית ומצאתם עטיפות של מוצרי מזון מוחבאים מאחורי הספות או בארונות הבגדים? יכול להיות שהמתבגרים שלכם אוכלים בסתר וחשוב לבדוק מדוע הם עושים זאת. האם מה שמניע אותם הוא רצון ילדותי ותמים "לפלח" ממתקים בלי שאבא ואמא ידעו, או לחילופין שמדובר בתסמין שעלול להעיד על הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות.

אם זיהיתם את המתבגר או המתבגרת שלכם באחד או יותר מתמרורי האזהרה, כדאי לעצור ולבחון את הדברים. ניתן, כמובן, להתייעץ באנשי מקצוע ממערכת החינוך או דרך קופות החולים ולקבל תשובות מקיפות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע