הקב"ה לא אוהב קורבנות.... (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 26/10/2022
בס"ד.
הקב"ה לא אוהב קורבנות
-----------------------------------.
המקרא
----------
א וַיֹּאמֶר יְהוָה לְנֹחַ, בֹּא-אַתָּה וְכָל-בֵּיתְךָ אֶל-הַתֵּבָה: כִּי-אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי, בַּדּוֹר הַזֶּה. ב מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה, תִּקַּח-לְךָ שִׁבְעָה שִׁבְעָה--אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ; וּמִן-הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר לֹא טְהֹרָה הִוא, שְׁנַיִם--אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ. ג גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה, זָכָר וּנְקֵבָה, לְחַיּוֹת זֶרַע, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ד כִּי לְיָמִים עוֹד שִׁבְעָה, אָנֹכִי מַמְטִיר עַל-הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים יוֹם, וְאַרְבָּעִים לָיְלָה; וּמָחִיתִי, אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי, מֵעַל, פְּנֵי הָאֲדָמָה. ה וַיַּעַשׂ, נֹחַ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוָּהוּ, יְהוָה. ו וְנֹחַ, בֶּן-שֵׁשׁ מֵאוֹת שָׁנָה; וְהַמַּבּוּל הָיָה, מַיִם עַל-הָאָרֶץ. ז וַיָּבֹא נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו אִתּוֹ--אֶל-הַתֵּבָה: מִפְּנֵי, מֵי הַמַּבּוּל. ח מִן-הַבְּהֵמָה, הַטְּהוֹרָה, וּמִן-הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר אֵינֶנָּה טְהֹרָה; וּמִן-הָעוֹף--וְכֹל אֲשֶׁר-רֹמֵשׂ, עַל-הָאֲדָמָה. ט שְׁנַיִם שְׁנַיִם בָּאוּ אֶל-נֹחַ, אֶל-הַתֵּבָה--זָכָר וּנְקֵבָה: כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֱלֹהִים, אֶת-נֹחַ.
כל אלו מבינינו החובבים קורבנות ומייחלים לחידושם בין השאר נתלים
בעובדות בראשית שה' שעה לבכורות הצאן של הבל [ודוק "שעה" אך לשעה].
ולכך שהריח לכאורה בריח הניחוח של קורבנות נח לאחר יציאתו מהתיבה.
ולעניות דעתי יש כאן החטאה ואי הבנה בסיסית .
לכתחילה ,הבורא לא ברא את הבהמות הטהורת:
לא למאכל אדם ולא למאכולת אש כ"לחם של אלוהים".
הדבר כביכול "נכפה על האלוהים".
שהאדם ברדידותו בתחילה חיפש מאד קרבה לאלוהים
ומצא אותה רק אמצעי הפיזי הזה על אף אכזריותו כלפי הבריאה.
אז דעו לכם "אפו של הקב"ה איננו באמת מחכה לריח ניחוח של חלבי דם ובשרים העולים בעשן.
הריח הניחוח כאן הוא רק מטאפורה .
שמבחינת האלוהים כוונתו היא להריח בכוונה וברצון הטוב של אותו המקריב.
ולמה סיפרנו לכם את כל זה.
כי בפרשת נח יש רמז לויכוח בין נח לה' בעניין זה.
שהקב"ה לכתחילה ולסוף כיוון שגם מהבהמות והעופות הטהורים ייכנסו אך שניים לתבה :
"איש ואישתו".
מנגד נח ביקש שבעה שבעה מתוך כוונה להקריב מהם קורבנות לה' ,כפי שאכן עשה בדיעבד
עם יצאתו מהתבה.
לפיכך לכתחילה התיר ה' : שנאמר : "תקח לך שבעה שבעה" .
דגש על המילה :"לך" [ראו לעיל במקרא].
לבסוף נח השתכנע וחזר בו לכאורה וגם על זה נאמר בהמשך :
"וַיַּעַשׂ, נֹחַ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוָּהוּ, יְהוָה. .
חזר לציווי המקורי כאמור :
אך של שניים שניים גם לגבי הבהמות והעופות הטהורים ואכן ראו במקרא לבסוף נכנסו שניים שניים גם הטהורות וגם הלא טהורות שנאמר:
שְׁנַיִם שְׁנַיִם בָּאוּ אֶל-נֹחַ, אֶל-הַתֵּבָה--זָכָר וּנְקֵבָה: כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֱלֹהִים, אֶת-נֹחַ.
ועתה לשאלה המתבקשת והיא מאין היה לנח בכל זאת בהמות ועופות טהורים להקריב עם יציאתו מהתבה.
פשוט ה' חמל עליו ראה שהצטער שלא הכין עתודה להקריב לה' .ולפיכך נתן הקב"ה ברכה מיוחדת של פריה ורביה דווקא לבהמות הטהורות שבתיבה[מרחמיו על כל מעשיו גם הלא טהורות פרבו ורבו אך במעט].
וכך לנח נמצא מאגר גם להקרבה עם יציאתו מהתיבה.
ושוב מאין לנו כל זאת מהמקרא : שכשיצאו החיות כולן נאמר שיצאו עם "משפחותיהם" שנאמר :
כָּל-הַחַיָּה, כָּל-הָרֶמֶשׂ וְכָל-הָעוֹף, כֹּל, רוֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ--לְמִשְׁפְּחֹתֵיהֶם, יָצְאוּ מִן-הַתֵּבָה.
החשוב מכל הנאמר ברשימה זו היא העובדה :
כי רצון האדם להקריב אינו רצון הבורא אלא הבורא נאלץ להתנהל עם חולשותיו של אדם.
לימים כשתמלא הארץ דעה את ה' ויתקיים באדם ותחסרהו מעט מאלוהים ימוגו כל הקורבנות כלא היו.
בית מקדש שלישי יהא טהור מכל אלה.
והוא לא ייבנה עד אם תודעתנו תשתכלל
להכרה כאמור.
פינת
ה"כלישעה"
=============
[על משקל "קלישאה"]
"כלי" של מימרה לכל שעה.
"
צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙...."לא בכדי כפל ה"צדק".
שלעולם הצדק המלא
איננו אך בצד אחד
ומצווה אתה לרדוף.
לא רק ל"צדק" שלך
אלא גם לזה של זולתך
מכאן שה"רדיפה"
היא לתור אחר דף
דף חדש [תר-דף]
של פשרה.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
"וַיָּרַח יְהוָה, אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹחַ, "
"וירח" - משל ירח
שאורו טפל לאור
השמש.
משה אהרון