אחשורוש המשתה ומלחמות
יש הטוענים שאחשורוש הוא המלך הפרסי חשיארש שהפסיד בקרב על היונים, ולכן עשה משתה גדול כדי להחזיר אליו את לב העם. והנה בחז"ל מופיע הטעם לעשיית המשתה שעשה חשבון ואמר שיותר בנ"י לא יגאלו ולכן הוציא את כלי המקדש והשתמש בהם (מגילה יא,ב). אפשר שאין זה סותר, אלא שבעקבות מפלתו חשש לשלטונו וברקע לזה פחד שהיהודים יגאלו בשל שהגיע 70 שנה, שלכן הוא יפול והם ישתחררו, לכן שמח כשלא ניגאלו שראה בזה כסימן שמלכותו תמשך. לכן הוציא במיוחד את כלי המקדש להראות להמון שלא יבהלו ותפול רוחם, אלא שידעו שהשלטון חזק. ואפילו אם נאמר שבמציאות הוציא רק כדי להראות עושרו ומלכותו, להראות חוזק המלכות שלו שהוא כהמשך המעצמה שכבשה את היהודים בין השאר, עצם השימוש בכלי המקדש מראה על כוונתו שלא יבנה שוב המקדש שלכן משתמש בהם, ולכן זהו כאמרו שבנ"י לא יגאלו יותר. ואם נאמר שעשה זאת בעקבות כשלונותיו, מובן מדוע היה קל בעיניהם להרוג את כל היהודים בטענה שאת דתי המלך אינם עושים, שכעין אומר בכך שאולי הם אשמים בכשלונותיו ע"י שהם עוזרים לאויביהם, שלא נאמנים למלך. ובכ"ז ראו בזה מכח שנאת יהודים, שגילו לנו מה הסיבה האמיתית מתחת לפני השטח, שבעצם הכל זה משנאת יהודים, וכל הגלגולים הגדולים בעולם בעצם קשורים ליהודים בצורה כזו או אחרת. והנה הדעה המדעית אולי אפשר להביא קצת ראיה מהאבן עזרא שאומר 'עשה משתה- .. וי"א ששקט ממלחמות' וכו' (אסתר א,ג) שאולי זה רמז למלחמות שעשה ושקט מהם. אלא שלכאורה ניצח בהם, ובתרגום ראשון מובא שמרדו וכבש אותם (א,ג) ובתרגום שני מובא שנבוכדנצר מלך ביותר מדינות מאחשורוש, שאצל אחשורוש התקצרה מלכותו (א,א), לכן ניראה שמרמז על שהפסיד ליוונים, ובעקבות זאת מרדו בו כמה מקומות קטנים וניצחם, ןאז עשה משתה ששקט ממלחמות, שמלכותו נעשתה יציבה.
לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א.