פלאות מצות קידוש החודש
נכתב על ידי DL2000, 8/1/2014
בס"ד
א[ לפני חג הפסח תקנו לנו חז"ל לקרוא פרשת החודש,
בה מתגלה המצוה המופלאה של מצוות קידוש החודש,
לגלות נקודת מולד הלבנה, ולקדש החודש. אם נתבונן
במצוה זו, נוכל ללמוד עומק העצה איך להגאל משערי
הטומאות של מצרים. כי בוודאי שצריכים אנו לרחמי
שמים מרובים להגאל גאולת עולם, אבל מתחילה
נדרשת מאתנו עבודה קטנה של חיפוש נקודת המולד.
ב[ כי מצוה זו של קידוש החודש הוא פלא גדול, שהרי
אפילו משה נתקשה בה, עד שהקב"ה בעצמו הראה
לו ואמר לו 'כזה ראה וקדש', והיא החכמה שנמסרה
לרבותינו ז"ל במשך הדורות, עד שכל חכמי אומות
העולם מודים שהיא החכמה שיש רק לעם ישראל –
'כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים'. וכמה וכמה
הלכות יש בענין זה, פוק חזי מסכת ראש השנה, בכל
פרטי עניני קידוש החודש. והיא גם המצוה שהיוונים
רצו לבטל ועל כך מסרו נפשם החשמונאים.
ג[ ולכאורה על מה כל הרעש הגדול הזה, למה שלא
תתקדש החודש מאליה, כשם שקדושת השבת נשפעת
מאליה בכל ששה ימים? אלא שהדבר ידוע, שבמצות
קידוש החודש טמון כל סוד עבודת עם ישראל, שלכן
גם היא המצוה הראשונה, שהתורה היתה צריכה
לפתוח עמה.
עבודת ישראל לתקן פגם הלבנה
ד[ כי השכינה הק' נקראת בשם 'לבנה', על שם אור
החמה, אור של קודשא בריך הוא שמאיר בה, שיוכלו
ישראל לחוש השראת השכינה בתוכם. ומעת בריאת
העולם, שנתמעטו המאורות, אז נחלש כח האמונה
בידיעת השגת אור ה'. וכל עבודתנו הוא להשלים אור
השכינה על ידי עבודתנו, ועל ידי עסק התשובה והחרטה
על העוונות, שכל העוונות באים מגאוה, כדוגמת גדלות
הלבנה שלא רצתה שני מלכים בכתר אחד.
ה[ ולכן מוכרח שהשלמת ותיקון הלבנה יהיה דווקא
מלמטה, מצד ישראל, כי למטרה זו נבראו ישראל,
להאיר אור הלבנה, בחושך ההסתרה של עולמות
התחתונים, ולכן ישראל מונין החדשים ללבנה דייקא.
וכאשר אנו עושים תשובה ומתחזקים להדבק בבורא,
בזה אנו מתקנים הלבנה, ומאירים את אור השכינה,
והיינו שנתגדל ונתקן כח האמונה בידיעת ה'.
תיקון הלבנה ע"י חיפוש נקודת המולד
ו[ והנה, עיקר מצות קידוש החודש, הוא לא באמצע
החודש, בעת שנתגלית הלבנה במלוא הודה ותפארתה.
אדרבא, המצווה היא לחפש ולדרוש ולהסתכל היטב, על
נקודת ההתחלה של מולד הלבנה, דייקא כשהיא בתוקף
קטנותה. וכשאנו זוכים למצוא אותה מלמטה, אז נתקדש
החודש, ועל פי קידוש זה קובעים גם את החגים והמועדים
שלאחריהם.
ז[ ועל פי זה נוכל להבין קצת את עומק העצה של הדרישה אחר
נקודות טובות. כי לכאורה השלמת ותיקון השכינה היא כאשר
אנו זוכים לדבק בה' בשלמות, בהארת אור האמונה בהתגלות גדולה,
כבאמצע החודש. אך לא, תיקון הלבנה, היא כאשר אנו מתעוררים מלמטה
לחפש ולבקש איזה נקודה של חיבור עם ה' דייקא בזמן של הסתרה, ובפעולה זו
נשלמת הלבנה מפגימתה.
ח[ ולכן כהכנה ליציאת מצרים, תקנו לנו חז"ל לקרוא פרשה זו, כי בוודאי שהשי"ת יודע
את הטוב שלנו בלי שאנו נגלה זאת, אלא שבשביל להשלים השראת השכינה אצלנו,
מוכרחים אנו דייקא לחפש ולבקש, ולא להמתין שתתגלה מאליה, ובאותו הרגע שמצאנו
איזה נקודת קירבה לה', אז נשלם הלבנה ונתתקנת מפגימתה ונתגלה אור ה' בעולם.
ט[ וצריכים אנו להשתוקק לקיים זאת, כשם שכל ישראל היו משתוקקים לזכות לקיים
זאת, לרוץ על ההרים ולעלות על הגגות, פן אולי ואולי יזכו הם להיות אלו שמצאו את
נקודת התחלת השראת השכינה בעולם.
י[ וזהו הדרגא הרביעית כהכנה לפסח. כי אחרי שנתנו צדקה והטינו כלפי חסד ]שקלים[
זכינו למצוא הטוב, ועל ידי זה להתחיל במלחמת עמלק, לעזוב את הרע, ולהתחיל להתנהג
כיהודי ]זכור[, ומשם זכינו להתחיל גם לתקן ולקנח את כל העבר שלנו להטהר מכל
עוונותנו ]פרה[, עד שזוכים אנו להתחדש ולתקן השכינה ממש בפרשת החודש.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)