chiddush logo

גילוח

נכתב על ידי שניאור, 18/11/2013

 

ב"ה

גילוח הזקן

יהודי יקר, נבחרת מכל העמים. ה' בחר בך, שנאמר: "אשר בחר בנו מכל העמים, ונתן לנו את תורתו", ונאמר: "שובו אלי ואשובה אליכם".

 

הנני קורא לך בשורות אלו להסביר מעט מחומרת האיסור של השחתת הזקן בסכין גילוח. נאמר בספר ויקרא פרק יט פסוק כז: "ולא תשחית את פאת זקנך", וחמש פאות יש בו בזקן, ובכל אחת יש בה חיוב מלקות. משורשי המצווה להרחיק כל עניין עבודה זרה, וזה גם כן היה מנהג כומרי עבודה זרה להשחית את הזקן (ספר החינוך רנ"א). ואין האיסור אלה בגילוח של סכין, וכתב הרמב"ם זכרונו לברכה (עכו"ם פיב ה"ז) אם גילח במספרים פטור, אבל אסור לעשות כן ואפשר שיהיה במגלח במספרים כעין תער.

 

למדת שאסור ליהודי לגלח זקנו בסכין גילוח, אבל במכונה יהיה מותר. וכך פסק מרן עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ט' סימן י' ביורה דעה.

 

מסקנה דדינא: כל איש שיכול לגדל זקנו או לתקנו במספרים שלא כעין תער – תבוא עליו ברכה, אבל אלו שאינם יכולים, הן מפני סיבות של פרנסה, הן מפני שעלול לגרום הדבר לעורר מחלוקת בבית, ומגלחים זקנם במכונת גילוח חשמלית, יש להם על מה שיסמוכו, ובלבד שיזהרו שלא להדק את המכונה אל עור הפנים, כדי שלא יעקר השער משורשו.

והמזהיר והנזהר ירבה שלומם כנהר.

 

 

מאמר זה הוכנס לזכות משה בן סעדה אשר בעברו היה ספר ולא ידע את חומרת האיסור לגלח לקוחות, ולתשובת המשקל - דברים אלו נכנסו לאתר, על מנת לזכות את הרבים - בכדי שילמדו על חומרת העניין.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע