chiddush logo

פסיקות הרב עובדיה בענייני ילודה

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 8/10/2013

 פסיקותיו הרבות של הגר"ע יוסף זצ"ל בכל תחומי התורה משמעותיות לכל ישראל ובתוכם גם לנו במכון פוע"ה, בכל הנושאים בהם אנו נשאלים. במצבים רבים ידענו שיש אפשרות להשתמש ב"כוח דהיתרא" ולהיתלות ב"אילנא רברבא" כהגר"ע. עם זאת, אין לטעות: לא בכל שאלה הרב היה מקל. בשאלות מסוימות שלגביהן ידענו ששיטתו מחמירה, אמרנו זאת במפורש לשואלים רבים אשר בקשו ללכת לפי פסיקתו, וזאת בהתאם לקו של המכון המייעץ לפונים ע"פ הפוסק הגדול שעל פיו הם נוהגים, בין לחומרא בין לקולא.

ככלל, גישת הגר"ע שילבה הלכה צרופה המושתתת על שלשלת פסיקת הדורות, עם רגישות אנושית מובהקת. לכן, אף שלדעתו אין חובה הלכתית להיכנס לטיפולי פוריות כגון הפריה חוץ-גופית-IVF (מעיין אומר,ח,עמ' ק"א) מ"מ מותר ואף נכון לעשות זאת בהעדר אפשרות אחרת, בכדי למנוע צער ולהביא שמחה לבית, ואף יש בכך קיום של מצוות פו"ר (יביע-אומר,ח,אה"ע,כ"א) ובפרט שרצון הבעל לקיים פו"ר מאפשר לו לגרש את אשתו אחרי עשר שנים (שו"ע תחילת אה"ע; המקור בפרשתנו: "מקץ עשר שנים לשבת אברם בארץ כנען") אך כיום שיש טיפולים אשר בד"כ ב"ה מניבים תוצאות –בוודאי יש לעשותם ולא לפרק בית בישראל. אכן יש לציין את הנחיית הרב על השגחה צמודה וקפדנית במעבדה כתנאי לביצוע הטיפול, ואת הסתמכותו על מערכת הפיקוח של מכון פוע"ה (מעיין אומר,ח,עמ' קכ"ז).

להלן פסיקות נוספות: 1.מסיבות של שלום בית, יש להתיר הפריות גם לאחר שכבר קוימה מצוות פו"ר. 2.כאשר הביוץ לפני הטבילה, והתרופות לדחייתו לא הועילו, מותר לעשות הזרעה מלאכותית לפני הטבילה, בהשגחה כנ"ל. 3.כאשר יש בעיה גנטית שבגינה עלולים להיוולד צאצאים חולים, מותר ונכון לעשות הפריה הכוללת אבחון מראש ((PGD  

זכותו יגן עלינו ויה"ר שהקב"ה יקיים בנו חכמי ישראל

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע