chiddush logo

מדוע אברהם אבינו לא מל עצמו עד שנצטווה?

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 5/10/2013

 ידוע שאברהם אבינו קיים את כל התורה, נשאלת השאלה למה לא קיים את מצוות ברית מילה וחיכה עד שהקב"ה יצווה אותו במצווה.

יש תירצו, היות שגדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה, ומצוות מילה מתקיימת רק פעם אחת בחיים, רצה אברהם אבינו לחכות לצווי של  הקב"ה במצווה.

עוד אפשר לתרץ, שמצוות מילה נקראת ברית, וברית היא תמיד  כאשר שני הצדדים מסכימים לכך, ולכן צריך צווי מיוחד של הקב"ה שמסכים לברית, ובלי הצווי- לא שייך לעשות מצווה שנקראת ברית.

ואם תשאל, הרי גם השבת נקראת ברית כמו שכתוב  "ושמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת לדורותם ברית עולם" נראה לומר שבמילה יש יותר דגש על היותה ברית, שכן  אנו רגילים לומר  בשפת היום יום "ברית מילה" ולא רגילים לומר  "ברית שבת", ועוד-שבמילה כבר בפעם הראשונה שמוזכרת המצווה בתורה מופיע הביטוי ברית, ואילו השבת מוזכרת בפעם הראשונה בפרשת בראשית ושם לא מופיע הביטוי ברית.

זו גם אחת הסיבות לסעודה שנוהגים לעשות לאחר ברית מילה, משום שתמיד לאחר ברית נערכת סעודה, כמו שכתוב "אספו לי חסידי כורתי בריתי עלי זבח" וזבח בא גם במשמעות של סעודה כמו בזמירות שבת  "מלבושי כבוד זבח משפחה".

תירוץ נוסף- כל דברי הגמרא שאברהם אבינו קיים את כל התורה-זה דווקא לאחר מילתו,  לפני מילתו לא קיים, הטעם-ברית מילה היא מצווה יסודית וראשונית בתורה, היא לא עוד מצווה אלא הבסיס והיסוד להכול,  אברהם אבינו רצה לקיים קודם כול את המצווה היסודית הזו ואח"כ את שאר מצוות התורה,  אנו מברכים בברית מילה בנוסף לברכת המצוות גם ברכת "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו"- מדוע מברכים ברכה זו דווקא במילה? מדוע לא להסתפק בברכה אחת-"על המילה"? אולי ברכה זו אינה ברכת המצוות ספציפית למצוות מילה, אלא ברכה כללית על התחלת קיום המצוות של הרך הנימול, או התחלת חינוך הבן ע"י אביו, וכאמור מצוות המילה היא מצווה התחלתית.

מקובל לומר שברית מילה זו מצווה שרוב הישראלים מקימים-אולי 95 אחוז מהם, אולם הנתונים לא משקפים את העובדה שחלק מה "מקימים" מקימים את המצווה שלא כתיקונה, אלא באמצעות ניתוח שנעשה ע"י רופא, המוהלים צריכים לראות בעבודתם עבודה של שליחות ולא רק סיפוק צורכי הדת, יכולים להיות שני אנשים בעלי אותו מקצוע וכל אחד מבצע את עבודתו מתוך תפיסה אחרת- אחד רואה בזה מקור פרנסה והשני רואה בזה גם שליחות, אחד ההבדלים בין הסוג הראשון לשני שהשני משקיע בעבודתו גם בשעות שאינו מקבל עליהם כסף,  מאיר פנים להורים, נותן להם הדרכות מפורטות ובכתב, ובנוסף-מציע לנוכחים בטקס הברית- משפחה מדרגה שניה ושלישית וחברים מהעבודה-אשר קיים חשש לגביהם שלא יעשו בעתיד את המצווה כתיקונה-לקיים בעתיד את ברית המילה לבניהם כדת וכדין.  

מדוע אוכלים בשלום זכר ארבס?

ניתן לבאר משום שארבס הוא מאכל אבלים, אך החיסרון בהסבר הזה הוא שלפי זה אפשר לאכול גם ביצים בשלום זכר, גם ביצים הם מאכל אבלים.

הסבר אחר- משום שארבס זה ראשי תיבות- הרבה ארבה את זרעך.

למה מאכל אבלים ? בגלל האבלות על שהתינוק שכח את תלמודו.

פעם שמעתי סיפור (אינני יודע עד כמה סיפור זה אמין) על תינוק שלא שכח את תלמודו, ואף על פי כן כאשר הוא גדל הוא נהיה פועל פשוט ולא תלמיד חכם מפורסם, להראות שהתורה נקנית בעמל שהאדם עמל בכוחות עצמו, ולא בלימוד שאדם לומד ללא כל מאמץ מצידו, כמו התורה שאדם לומד במעי אמו.

ברית מילה שנערכת בשבוע של פרשת פינחס זה משהו מיוחד, היות שבפרשה מוזכר עניין הברית "הנני נותן לו את בריתי שלום", וכן פנחס זה אליהו ואליהו בא לבריתות.

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע