סוכת עורו של לויתן
כשיוצאים מהסוכה אומרים "יהי רצון לפניך.. כשם שקימתי וישבתי בסוכה זו כן אזכה לשנה הבאה לישב בסוכת עורו של לויתן" ומקורה של הבקשה הוא במדרש 'אמר ר' לוי: כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה, אף הקב"ה מושיבו בסוכתו של לויתן לעתיד לבא, שנאמר: התמלא בשכות עורו וגו'. (ילקו"ש איוב סימן תתקכז) ובדומה לכך נאמר בגמ' (ב"ב עה,א) 'ואמר רבה א"ר יוחנן עתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן שנא' "התמלא בסוכות עורו" ' וכו'. ומדוע יש עניין בסוכה של לויתן?- ניראה שזה לא סתם לויתן, כמו שנאמר שם בגמ' קודם שזה לויתן שיכול להחריב את כל העולם אלא שראשו בגן עדן וכו'. והנה מצאנו לויתן בחז"ל אצל יונה, 'אמר לו הדג ליונה: אין אתה יודע שבא יומי להאכל בפיו של לויתן? אמר לו יונה: הוליכני אצלו, אמר יונה ללויתן: בשבילך ירדתי לראות מקום מדורך שאני עתיד ליתן חבל בלשונך ולהעלותך ולזבוח אותך לסעודה הגדולה של צדיקים, הראהו חומתו של אברהם, אמר: הבט לברית, וראה לויתן וברח מפני יונה מהלך שני ימים' (פרקי דר"א פרק י') ולא מובן מניין לקחו זאת חז"ל איפה זה מרומז?-ניראה שלמדו זאת מהנאמר "אשר נדרתי אשלמה" (יונה ב,י) ואיפה מצאנו שנדר משהו? אלא שאת הפס' שקודם למדו על מה שהדג הראה לו (בסיפור בפרקי דר"א) וזה גם פשט הפס' שאומר שקורא מצרה מבטן שאול וכו' מימלא גם הנדר נילמד על זמן היותו בדג, ולכן למדו שהיה בסכנה ולכן נדר, וזהו שאח"כ מפרט הפרקי דר"א 'אשר נדרתי אשלמה, אשר נדרתי להעלות את לויתן ולזבוח אותו לפניך אשלם ביום ישועת ישראל'. לפי זה ניראה ללמוד על עניינו של לויתן כמו שמתגלה אצל יונה. שיונה ברח מה' והלויתן כמעט גרם למותו, כך שהלויתן מרמז על החומרי שמרוחק מה' שהוא בא להשמיד את המתרחקים מה'. ולכן לעתיד יעשה ממנו 'והשאר פורסו הקב"ה על חומות ירושלים וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו שנאמר "והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך" '(ב"ב שם) שמראה את הדרך לה' לכל העולם, גם לגוים הרחוקים מה', וזה בחומות ירושלים שהיא עיר הקודש, עיר חומרית אבל קדושה. כך הלויתן שייצג את החומרי מראה לבסוף שהוא משך את האדם החומרי לה', ולכן לויתן הוא בים שלא רואים אותו, כיון שמבחוץ ניראה שהוא חומרי ורע, ולכן הוא מכוסה שלא רואים את שליחותו לכוון את העולם לה'. וזהו שפיו בא להשמיד את העולם ודווקא גן עדן שהוא מקום הקדושה גורם לו שלא ישמיד, ע"י שהקדושה בעולם (המרומז בגן עדן) עומדת ואומרת שאנו מחוברים לה'. וזהו עניינו של סוכות, שהוא בניין גשמי שהמצוה היא לעשות בו דברים חומריים (אוכל ושינה) שזה מראה את ענייננו בעולם לקדש את חומריותו ע"י חיבור לה' (סוכות ענני כבוד) ולכן זה קשור ללויתן שפועל בשם החומרי לחבר לה', אלא שהוא פועל ע"י השמדתו של המתרחק ואנו פועלים ע"י התיקון, ולכן לעתיד 'ביום ישועת ישראל' שישראל יוושעו והקדושה תתגלה במלא עוזה, והכל יתקדש עד שגם הגוים ילכו לה', מימלא הגשמי הרע יבוטל ולכן לא יהיה יותר זכות קיום ללויתן, ולכן אז ימות ואת עורו יתלו להנחות את הדרך לה' כעין זכות והסבר לעשייתו בעולם. לכן אנו שנימצאים בסוכה ומקדשים את הגשמי בזה (גם אם בצורה שקשה לראות, מעין בניין עראי כסוכה שלא רואים את חוזקו) אנו ראויים להיות בסוכת עורו של לויתן שזה עניינו כסוכה להראות את קדושת גשמיות העולם שקידשנו.