מלך מחיית עמלק ומקדש בירושלים
"ועברתם את הירדן וישבתם בארץ אשר ה' אלקיכם מנחיל אתכם והניח לכם מכל איביכם מסביב וישבתם בטח, והיה המקום אשר יבחר ה' אלקיכם בו לשכן שמו שם שמה תביאו" וגו' (יב, י-יא) 'תניא רבי יוסי אומר שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה ואיני יודע איזה מהן תחילה כשהוא אומר (שמות יז, טז) כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק הוי אומר להעמיד להם מלך תחילה ואין כסא אלא מלך שנאמר (דברי הימים א כט, כג) וישב שלמה על כסא ה' למלך ועדיין איני יודע אם לבנות להם בית הבחירה תחלה או להכרית זרעו של עמלק תחלה כשהוא אומר (דברים יב, י) והניח לכם מכל אויביכם וגו' והיה המקום אשר יבחר ה' וגו' הוי אומר להכרית זרעו של עמלק תחלה וכן בדוד הוא אומר (שמואל ב ז, א) ויהי כי ישב המלך דוד בביתו וה' הניח לו מסביב וכתיב (שמואל ב ז, ב) ויאמר המלך אל נתן הנביא ראה נא אנכי יושב בבית ארזים וגו' '(סנהדרין כ,ב). מדוע סדר המצות הוא מלך ואח"כ מחיית עמלק ואח"כ בניין המקדש?- אמנם גם בשורשו זה נעשה כך, שמשה היה סוג של מלך (שמו"ר מח,ד) ואח"כ נילחמו בעמלק (ברפידים) ואח"כ הצטוו על המשכן (בסיני). ולכן זה כמו עליית דרגה במלך ומלחמה בעמלק ובנית מקדש בירושלים, ולכן זה ע"פ הסדר שהיה ביציאת מצרים (מעשה אבות סימן לבנים). אולם צריך למצוא משהו מהותי בסדר הזה ולא רק שכך יצא. וניראה שמלחמה בעמלק קודמת למקדש כיון שהמקדש ניפגם כתוצאה מכחו של עמלק כמו שנאמר בתנחומא (כי תצא יא) שאין השם שלם בגלל שעמלק החריב את ירושלים, הרי שכדי שהמקדש יוכל ליבנות שזה בקדושה גדולה, יש צורך שקודם יפגעו בעמלק וכך השכינה תוכל לבא לעולם במעלת המקדש שבירושלים, ע"י שמסירים את פגימת עמלק בשכינת ה' בעולם שזה ע"י מחייתו, והמלך קודם לעמלק כיון שהמלך גורם לכח ליפגוע בעמלק שלכן למדו למלך מ"כס י-ה" -"כסא ה' " כעין שזה כח ה' לילחם בעמלק. ואולי זה רמוז שנאמר על בנ"י במלחמת עמלק "עייף ויגע" (דברים כה,יח) שזה ביטוי לחולשה, ומלך הוא ביטוי לחוזק ולכן גובר על כח עמלק, וגם שמלך יושב על "כסא ה' " הוא מייצג כשליח ה' ולכן גובר על עמלק שבא לפגוע בגילוי ה' בעולם.