ירושלים ומלכות
"אם אשכחך ירושלם תשכח ימיני" (תהלים קלז,ה) מבאר רש"י "אם אשכחך ירושלים" - כנסת ישראל אומרת כן' ומימלא אם כנסת ישראל עומדת על זה סימן שזה משהו עמוק מאוד מעבר לפשט של מעלת ירושלים, אלא זה מרמז על עומק מעלתה של ירושלים בהקשר לחיבור עם ישראל ותיקון העולם שמתגלה ע"י כנסת ישראל. ניראה שזה רומז לכח המלכות שעל "ימיני" גם נאמר (בהקשר ל"ימיני" אחר) 'רבא אמר כנסת ישראל אמרה לאידך גיסא ראו מה עשה לי יהודי ומה שילם לי ימיני מה עשה לי יהודי דלא קטליה דוד לשמעי דאתיליד מיניה מרדכי דמיקני ביה המן ומה שילם לי ימיני דלא קטליה שאול לאגג דאתיליד מיניה המן דמצער לישראל' (מגילה יב,ב-יג,א) הרי שימיני זהו שאול וזה בא בהקשר עם מלכות (שאול שהיה מלך, וכן בהקשר חיבור עם דוד [שלא הרג את שמעי]). ואצל שאול החלה המלכות שבנ"י בקשו להמליך מלך, והוא היה הראשון, ולכן הוא כעין הבסיס למלכות כיון שהמלכות צריכה להגיע מתוך רצון מבנ"י: ' "ואמרת אשימה עלי מלך" - על דעת רבותינו (ספרי ראה סז, סנהדרין כ א) כמו "ואמור אשימה עלי מלך", והיא מצות עשה, שיחייב אותנו לומר כן אחר ירושה וישיבה, כלשון (דברים כב ח): "ועשית מעקה לגגך" וזולתם. והזכיר "ואמרת", כי מצוה שיבואו לפני הכהנים הלוים ואל השופט, ויאמרו להם 'רצוננו שנשים עלינו מלך'(רמב"ן דברים יז,יד) וכך ירושלים היא הבסיס למלכות, ולכן דווקא דוד שהוא ראש המלכות העיקרית (מלכות בית דוד) הוא שפנה לירושלים למקום מלוכתו. והנה עמלק נחשב קשור לחורבן ירושלים (פסיקתא דרב כהנא פרשה ג) ושאול נילחם בעמלק, כך שכעין קשור לירושלים, שמירושלים יוצא השמדת עמלק, ולכן ה' נישבע בכיסאו שזה קשור לירושלים (כמו שמובא שם במדרש שירושלים היא כסא ה') ועמלק (שפגע בירושלים) שעמלק מייצג את אי שלטון ה' בעולם, והפכו זהו ירושלים שמייצגת את שלטון ה' בעולם כיון שמשם הושתת העולם (שה' ברא העולם ולכן הכל שלו כמלך) ולכן הוא הבסיס לשלטון מלכות בישראל, שהמלך מייצג את מלכות ה' בעולם. ודרכה בא כח שלטוני בעולם לבנ"י, ש"ימיני" דומה ל"ימין" שלזה נאמר "ימין ה' עשה חיל" (תהלים קיח,טז) שנותן כח לבנ"י לשלוט בעולם. לכן רק לבית דוד מותר למלוך בירושלים (רמב"ם הל' מלכים ח,י) שמלכות דוד היא שיא מעלת ישראל וזה יונק דרך ירושלים והמקדש שהוא כעין המשך ממתן תורה (שהשכינה עברה מהר סיני למשכן וכו' עד ירושלים) וכך ירושלים היא החיבור לגילוי ה' בעולם (שלכן היו בו 10 ניסים תמידיים) שזהו כחנו וכח הקדושה בעולם. וזה נעוץ בדברי רבי יוחנן: 'אמר הקב"ה לא אבוא בירושלים של מעלה עד שאבוא לירושלים של מטה' (תענית ה,א) שבעצם 'שאבוא' מתכוון שבנ"י יכנסו לירושלים כמו שמובא בזוהר (ויקרא טו,ב) [שהם מייצגי ה' ולכן כאילו זה ה' בא] שבנ"י בחיבור לירושלים מקושרים לכל מעלות הקדושה בעולם (שדרכנו) וזהו "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" (ישעיה ב,ג) שדבר ה' כעין דבר מלך יוצא מירושלים. לכן אם תשכח ירושלים זה שכחת הימין שזה כחנו ומלכותנו והקדושה בעולם. והנה בדורנו זכינו לכבוש את א"י יחד עם ירושלים בראשה, כמו שאומר מרן גדול הדור הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א שמכח ירושלים זכינו לכבוש את כל א"י (מיוסד על דברי הזוהר שכל א"י מקופל תחת ירושלים). שזהו שזכינו לשלוט בארץ שזה כעין מלכות (כמו שמובא מהרב קוק זצ"ל ששלטון ישראל יש לו מעין דין מלכות) ויהי רצון שנזכה להתחבר לה בשלמות עם כל א"י וניזכה לגאולה השלמה בהפצת דבר ודעת ה' בעולם כולו. אכי"ר.