chiddush logo

כבוד יום עדיף מכבוד לילה (6 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 15/5/2010

 רציתי    לשאול    מהו    הטעם   להלכה   שכבוד    יום  השבת עדיף   על כבוד   ליל  שבת, ולכן  נא'    שאם יש  לו  מאכל     חשוב, ולא  ניתן  לאכלו  גם בליל  שבת  וגם ביום  שבת-  עדיף לאכלו      ביום,  ולא בלילה.

וחשבתי  לומר   שני  הסברים  לכך.

א)  משום  שבלילה  אנשים  לא  אוכלים  הרבה,   מה  שנותן  יתר  חשיבות  לאכילה  של היום.

ב)   כמו  מצוות  רבות  שזמנם    דווקא  ביום, ולא  בלילה,  כמו  הלל,  שופר,  לולב,  ועוד.

ואם כן,  אפשר  לומר   שגם מצוות   שזמנם   הן ביום והן בלילה-   הזמן החשוב  יותר  והמועדף  יותר   הוא  ביום, ולא  בלילה.

אשמח  לקבל עוד  הסברים.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (6)
יצחק ג (8/8/2010)
אין כלל מקור לאכילת ליל שבת בתורה, אלא רק מכך שנאמר ג' פעמים 'היום' וזה מלמד על ג' סעודות, ולכן אחד מהם בלילה כמבואר בגמ' במסכת שבת קי"ז:,
ובאמת שדעת ר' חידקא שם שאותם שלשה אינם שייכים ללילה כלל אלא רק ליום, כך שיוצא שבאמת צריך לאכול ד' סעודות, אבל השלש שמן התורה הוא רק על היום.
אריאל אליעזר (29/5/2010)
לאברהם, שלום, אני מפנה אותך למקורות הבאים- שולחן ערוך רעא, ג, ובמפרשים שם, ים של שלמה גיטין פרק ד סימן נא, ויש לכך מקורות נוספים.
אברהם (25/5/2010)
לצערי אין לי את הספר תוכל לומר מה הוא כותב בהערה או מה המקור שלו לכך ?תודה
אריאל אליעזר (24/5/2010)
תשובה לאברהם-
מובא בספר "מנוחת אהבה" פרק ח, הלכה ז, כך
"כבוד סעודת שחרית עדיף מכבוד סעודת ליל שבת, לפיכך אם יש לו מאכל שחביב עליו יאכלנו בסעודת שחרית ולא בסעודת ליל שבת", וראה עוד בהערה שם.
מקווה שעניתי לך על שאלתך.
אברהם (20/5/2010)
איפה ראית את ההלכה הזו שעדיף היום מהבוקר מה המקור ?
DL2000 (16/5/2010)
בתורה כתוב "ביום השבת" , אולי החשיבות יותר ליום .