chiddush logo

יבוש מגבת בשבת

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן


12.9.2022, 20:02 - שלום כבוד הרב ותודה ענקית על הקבוצה המחכימה!
במקווה גברים בדולב אני שומר את המגבת שלי על מתלה ייבוש שמתחת למקווה (כך כל מי ששומר מגבת במקווה). 
השאלה בשבת האם אני יכול להחזיר את המגבת  למתלה או שזה בעיה שמכין מקודש לחול?

12.9.2022, 20:57 - להוסיף על השאלה

בתליית מגבות לייבוש, למשל אחרי טבילה, או מקלחת קרה בקיץ, על חבלי הכביסה הרגילים בבית  - האם יש בזה חשש שנראה כאילו מייבש אותם אחרי כביסה?
והאם במתקן התליה שליד מקווה הגברים, ששם איש אינו מכבס - האם גם שם שייך חשש כזה?

----------------

13.9.2022, 13:56 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה
בשמחה. ברוך תהיה!
לגבי שאלתך, יש לדון בדבר משני פנים.
א. יש דין מפורש העוסק בשאלת ייבוש כביסה בשבת.
במשנה בשבת קמו: נאמר מי שנשרו כליו בדרך במים, מהלך בהן ואינו חושש. הגיע לחצר החיצונה שוטחן בחמה אבל לא כנגד העם. כלומר המשנה אומרת שאסור לשטוח כביסה במקום שבו אנשים רואים, מפני מראית עין שיחשדוהו שכיבסם בשבת. 
בגמ' נאמר בשם רב יהודה אמר רב שכל דבר שאסור משום מראית עין אסור גם בחדרי חדרים. 
הרמב"ם הרי"ף והרא"ש פסקו כרב יהודה שכל דבר שאסור משום מראית עין אסור גם בחדרי חדרים וכך פסק השו"ע בסימן שא סעיף מה – מי שנשרו כליו במים הולך בהם ואינו חושש שמא יבוא לידי סחיטה ולא ישטחם לנגבם מפני מראית העין שלא יחשדוהו שכבסן בשבת ואפילו בחדרי חדרים אסור. נמצא שאסור לייבש כביסה בשבת.
ב. כשם שאמרת יש כאן שאלה של הכנה מקודש לחול.
במשנה בשבת קיג. נאמר שמקפלים את הכלים [בגדים] אפילו ארבע וחמש פעמים ומציעים את המיטות מלילי שבת לשבת אלא לא משבת למוצאי שבת. נמצא שיש איסור הכנה של דבר משבת לצורך מוצאי שבת. וכך פסק השו"ע בסימן שב סעיף ג, שמותר לקלפל בגדים לצורך שבת ללבשם בו ביום, אך אם זה לא לצורך שבת לבו ביום אסור.
חקרו האחרונים בטעם האיסור האם הוא מפני שיש בכך זלזול בשבת או בגלל שזו טירחה בשבת. הנפ"מ בין הדברים תהיה אם מותר להכין משבת זו לשבת אחרת, אם האיסור מצד זלזול בשבת, מותר לעשות משהו בשבת זו עבור שבת אחרת שהרי מייקר את השבת. אם זה מטעם של טרחה בשבת, הרי שטורח בשבת ואסור.
לכן אכן משני הטעמים הללו אין לשים את המגבת על מתלה הכביסה. אמנם היה מקום לדון שכיוון שזה המקום של המגבת הרי שיש להתיר כיוון שהאדם לא מתכוון לייבש ולא מתכוון להכין לחול, אמנם נראה שכיוון שהאדם גם מתכוון ומעוניין לשים שם את המגבת בכדי שתתיבש, הרי שאין לעשות זאת. 
לסיכום – אין לשים את המגבת במתקן לייבוש כביסה בשבת [ניתן לתלותה בתוך המקוה על המתלים ובמוצ"ש או ביום ראשון לקחתה].

13.9.2022, 13:57 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה,
ביחס לשאלתך הראשונה בואר לעיל.
ביחס לשאלתך השניה, טעם האיסור שם יהיה מצד הכנה מקודש לחול, כיוון שהאדם מעוניין שהמגבת תתייבש הרי שיש לאסור. כמו"כ גם מצד ייבוש יש מקום לדון. המ"ב [סימן שא ס"ק קסה] – ביאר שאיסור ייבוש בגדים הוא דווקא במקום שבו יש חשש לאיסור דאו' אך במקום שבו האיסור דרבנן אין לגזור שלא לעשות בחדרי חדרים. לכן ליד המקווה מצד אחד אין חשש של כביסה כי כולם יודעים שמי שטבל והתנגב במגבת הניח שם ולא יחשדו שכיבס, אז האיסור הוא רק דרבנן. מצד שני זה לא מקום בתוך חצרו של האדם אלא זה מקום שיש לו גדר של פרהסיא (למרות שמסתמא יש שם מעט טובלים). לכן יש כאן ספק האם כלל יש לחוש משום מראית עין אך מכיוון שיש כאן גם את הבעיה של הכנה מקודש לחול, הרי שאין לעשות זאת.
לסיכום – גם במתקן הייבוש שסמוך למקווה אין להתיר לשים בשבת את המגבת.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע