chiddush logo

הפרשת תרומות ומעשרות בערבה

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן

12.9.2022, 8:42 -  שלום הרב
בהמשך לשיחתנו ולטובת הכלל
חבר חקלאי מהערבה , מושב צופר ,  רוצה שאמכור עבורו תמרים.
יש לו היתר מכירה מהרבנות.
האם נצרך להפריש גם תרו"מ ? 
היכן עומדים גבולות הארץ לעניין זה?


13.9.2022, 13:58 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה.
כאמור בשיעור נחלקו הראשונים האם שדה שבבעלות גוי פטורה ממעשר בשביעת (דעת המבי"ט) או חייבת במעשר (דעת הב"י). 
להלכה פסקו הפוסקים לחשוש לשיטת הב"י ולעשר גם מהיתר המכירה. לכן לכאורה כיוון שהוא מכר את השדה שלו לגוי, יש להפריש תרומות ומעשרות אך עושים זאת בלי ברכה.
בנידון ששאלת יש עוד סיבה לכאורה להתיר והיא שאלת ערבה דרומית, גידולים שאינם נמצאים בשטח "עולי מצרים" שיש לברר האם הם קדושים בקדושת שביעית והאם הם חייבים בתרומות ומעשרות.
המשנה בשביעית בפרק ז משנה א, אומרת שיש שלוש ארצות לשביעית, כל שהחזיקו עולי בבל מא"י ועד כזיב, לא נאכל ולא נעבד. כלומר אסור לעבוד את עבודות השדה וגם אסור לאכול מהשדה כבעלים. כל שהחזיקו עולי מצרים מכזיב ועד הנהר ועד אמנה, נאכל אבל לא נעבד. כלומר גבולות עולי מצרים, נוהג בהם איסור עבודה, אך מותר לבעלים לאכול מהם כרגיל. מן הנהר ומאמנה ולפנים, נאכל ונעבד, כלומר מחוץ לגבול עולי מצרים, נאכל ונעבד ולא נוהגת השביעית.
נחלקו האחרונים מהו גבול עולי מצרים המתואר בתורה בבמדבר לד, ג-ה. לדעת תבואת הארץ וכך דעת הרב קנייבסקי בדרך אמונה, תרומות פ"א ה"ז. הגבול עובר דרומית לשדה בוקר, כך שמצפה רמון כבר נחשבת מחוץ לתחום עולי מצרים ולא נוהג במצפה רמון דיני שביעית, אפשר לעבוד את השדה כרגיל ולאכול את הפירות כרגיל בלי להפקיר ואין בהם דיני קדושת שביעית. לפי בעל אדמת קודש, הגבול עובר דרומית למכתש רמון. 
לפי הרב טיקוצ'ינסקי הגבול עובר באילת, אך רוב הפוסקים דחו את השיטה הזו. 
מדברי הרמב"ם למדו אחרונים שהגבול עובר בקו רוחב 30, כלומר בסמוך לצומת נווה חריף. (מי שירצה יכול לראות סיכום על כך בספרו היפה של הרב רימון על שמיטה).
נמצא שיש מח' היכן הגבול. כיוון שהמיקום של שדה חברך נמצא מצפון לקו השלושים ואז הוא בגבול עולי מצרים לפי מה שלמדו מהרמב"ם ומצד שני לשיטת אדמת קודש ותבואת הארץ הוא מחוץ לגבול עולי מצרים. לכן כיוון שיש ספק בדבר הרב יעקב אריאל כתב שיש להפריש תו"מ.
לכאורה ניתן היה לצרף את שתי השיטות הללו ולא להפריש תו"מ, אך כיוון שפשוט מאוד להפריש תו"מ ולפי חלק מן הפוסקים כך צריך לעשות, הרי שההכרעה היא להפריש תו"מ אך יפרישו בלי ברכה, בגלל שמפרישים מספק ולא מודאי.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע