chiddush logo

האם להעלות חילוני לספר תורה?

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן


. יהודי שמפורסם שאינו שומר מצוות, האם ניתן להעלותו לעלייה לתורה להשלמת 7 קוראים?   אם לא, האם לעליית מוסיף?    האם יש הבדל בין קריאת התורה שחרית בשבת לקריאת התורה במנחה בשבת או שני וחמישי? 

תודה ויישר כח.



14.9.2022, 13:28 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה. 
לגבי עליית מחלל שבת בפרהסיא לתורה.
חז"ל התייחסו בחומרה רבה למחלל שבת בפרהסיא עד כדי כך שהרמב"ם אמר שהמחלל שבת בפרהסיא דינו כגוי...
לכתחילה אם הדבר לא יבלוט ומי שמחלל שבת בפרהסיא לא יפגע מכך, נכון שלא להעלותו לתורה. וכך פסקו כל הפוסקים [אור לציון חלק ב פרק ט, חכם צבי שו"ת סימן לח. חזון עובדיה חלק ב הלכות קריאת התורה עמ' רמ).
אמנם אם תיווצר חלילה איבה והקפדה וכעס מכך שלא מעלים אותו לתורה, יעלו אותו כמוסיף, ולא כאחד מהקרואים הרגילים שעולים למניין שבעה. 
למרות דברים אלו, חשוב לציין שיש מקום לחלק בין אנשים ומצבים שונים. יש אנשים שהם בתהליך של תשובה והתקרבות, ואמנם אינם שומרים שבת אך יש אהבת ה' ואמונה בה' בלבם, אנשים אלו, יתכן והעלייה לתורה תחזק ותקרב אותם יותר, ולכן יש יותר מקום להעלותם לתורה במיוחד אם מדובר במוסיף. אנשים שבאמת חלילה כופרים יש יותר להשתדל שלא להעלותם ואם אין אפשרות אחרת יעלו אותם לתורה כמוסיפים. שיקול הדעת הזה נתון לעיני הפוסק בכל מקרה לגופו.
 אם אדם שומר שבת אך עושה עבירות אחרות, יש יותר מקום להקל ולהעלותו לתורה. ויה"ר שנזכה כולנו עם כל ישראל לשוב בתשובה שלמה.
אין חילוק בעלייה לתורה בין שני וחמישי לשבת.
לסיכום – יש להשתדל להימנע מלהעלות מחלל שבת בפרהסיא לתורה. במקום שהדבר יוביל לכעס מחלוקת ואיבה ניתן להעלותו כמוסיף, שלא ממנין שבעה העולים.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע