קן ציפור - סיפור טראגי עצוב...... (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 8/9/2022
בס"ד.
מצוות שילוח הקן האם קיימת בכלל מצווה כזו.
--------------------------------------------------------------
שנים רבות אני מתייסר במקרא זה של "שילוח הקן".
תמיד תמיד ,כשחזרתי להתעמק בו במקרא זה והפכתיו ביני לביני .
תמיד יצאתי בעוגמת נפש מרובה .שמסקנתי הייתה אני הקטן כי חז"ל טעו בעניין זה ובגדול.
לכתחילה אין מצווה לשלח הקן. ההפך קן נועד לשמש "בית" לגדל את ברואיו של הקב"ה.
ואם יש טוב שייעשה האדם שלא יתעסק כלל בפירוק קינים ובבזיזת תוכנם.
שעניין זה בתורה בניגוד למספר דעות הוא כל כולו ביטוי לרחמי שמיים על ברואיו השונים של הקב"ה. שאין כמו התורה ליידע רחשי כל בריה ובריה וידעה התורה כי גם לעוף אם,מתפתחים בה רגשות עזים ביותר כלפי פרי בטנה - ביצים ואפרוחים.
רגש זה מוקהה בצורה משמעותית אצל העוף האם .כשהיא נוטשת את הקן ובמידה והיא חוזרה והקן ריק, בדי.אן.אי שלה נחרת כי פרי בטנה נטש את הקן כפורח,להתחיל בחייו העצמאיים.
עתה לאור הפתיח האמור אני מזמין אותכם אחים יקרים לדקדק בלשונה של התורה.
כבר בתחילת המקרא יש שני הדגשים במילים ""יקרא" [באות "א" במקום באות "ה"]. ובמילה ב"דרך"
עניין זה של קן ציפור רלוונטי בשני תנאי יסוד אלה :
שאתה מצוי בדרך ואין לך מה לאכול.
ולפתע "נקרא" בפניך קן כלומר שמעת מהקן רעשים או רחשים ולא שאתה מצווה לכתחילה לחפש קינים.
כלומר הסיטואציה היא רק שהקן "קורא לך" ואתה מצוי בדרך.
והנה במצב זה ביקשה התורה לשמר את האיזון העדין של לקיים את נפש האדם .
אך גם לדאוג לנפש העוף האם ולגלות רגישות מקסימלית .
והנה בביטוי הכפול של : "שלח תשלח", מורה גם על הדרך של שילוח מרחוק.
שאתה מקיים תחילה "שלח" כלומר מרחוק עושה רעש להבריח את.
האם בלוא שתחוש בכך בלוא שתראה אותך ובכך אתה מקיים בדרכה של התורה "שלח את האם" אתה משלח אותה להמשך חייה התקין ובלוא כל עוגמת נפש שכפי שכבר הקדמנו ואמרנו לכשתשוב לקן והיא תחוש שהתרוקן היא תניח שפרי בטנה גדל לפרוח מהקן.
מכירים את הסיפור התלמודי על אלישע בן אבויה שיצא לתרבות רעה רק משנוכח כי קיום מצוות שילוח הקן על יד אב באמצעות בנויה הניבה לא חיים - אלא ההפך מוות .
וליבי אומר לי שאם אלישע בן אבויה היה נחשף לפירוש זה לא היה הופך לאפיקורוס.
שהיה מבין כי התורה איזנה בצורה הכי הוגנת ויפה בין צורכי האדם לבין צערה של אם עוף.
כך שאם הקול הזה יישמע .בבקשה,אל תעיזו לקיים כיום שילוח הקן שכפי שכבר הקדמנו לכתוב ברשימה נפרדת גם חז"ל היו בני אדם ואם משה טעה באחת. רבי עקביא בעשר. והרמב"ם במאה .
כולם כל היתר טעו במאות ואלפים.
כן . לא כל התורה שבעל פה מסיני.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
שימו לב לסופו של המקרא - לשכר המובטח. :
חיים טובים ואריכות ינים .
שכר המשתלב הגיונית עם הפירוש המוצע .
שמי שעשה טוב וויתר על שילוח הקן, גם האריך ימים לאותה העוף.
לפיכך יזכה בחיים טובים ובאריכות ימים.
משה