ביאור 'כבוד הלשון' לפרשת שופטים
ביאור "כבוד הלשון" לפרשת שופטים
דברים
טז,כא: לֹא-תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה, כָּל-עֵץ: אֵצֶל, מִזְבַּח יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ--אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה-לָּךְ: הדגש בלמ"ד בצירוף 'תעשה לך' מביע את
סלידתו של ה' מכל צורה של עבודה זרה, בעיקר על יד מזבח ה'.
יז,טז:
רַק, לֹא-יַרְבֶּה-לּוֹ סוּסִים, וְלֹא-יָשִׁיב אֶת-הָעָם מִצְרַיְמָה: הדגש
בלמ"ד בצירוף 'ירבה לו' מורה על נחרצות ה' לעשות כל דבר כדי למנוע את חזרת
העם למצרים, שהרי אם יחזרו למצרים – הדבר יפגע בשם הטוב של ה' אשר הוציא את עמו
ממצרים בניסים ובנפלאות. הדבר חוזר על עצמו בצירוף 'ירבה לו' בפסוק הבא (יז)
פעמיים: וְלֹא יַרְבֶּה-לּוֹ נָשִׁים ו וְכֶסֶף וְזָהָב, לֹא יַרְבֶּה-לּוֹ מְאֹד,
וזאת כדי לא להסית את לב המלך מעבודת ה'.
יח,ב:
וְנַחֲלָה לֹא-יִהְיֶה-לּוֹ, בְּקֶרֶב אֶחָיו: הדגש בלמ"ד בצירוף 'יהיה לו'
בא לסלק תמיהה, כיצד לכהן לא תהיה נחלה ולכל יתר העם – כן תהיה נחלה.