chiddush logo

המשוואה האלמותית : התורה = חיים, ברכה וטוב

נכתב על ידי משה אהרון, 25/8/2022

 בס"ד

 ארבע הרים הימה.....
----------------------------.
 המילים הפותחות את פרשת ראה  : "ראה אנוכי".
 הם המשך רעיוני ישיר של "אנוכי ה' אלוהיך" מסיני.
שם בסיני ראו עמך ישראל את הקולות.  ועתה מבקש הקב"ה שנתרגם את אותה הראייה המיוחדת  לראייה מעשית תכליתית ואף יותר מזה, נוסף גם חלק  מעשי ויזואלי -פלסטי, בדמות המחשה טריטוריאלית של הברכה מכאן ושל הקללה מכאן ,שהברכה הונחה על הר גריזים כשחלק מהעם עליו ומנגד הקללה על הר עיבל כשהחלק האחר מהעם מצוי עליו או לרגליו.
 הנה כי כן הר סיני מסמל את המהות את הליבה את התורה .הוא בבחינת "הסדנא". לידו נוספו הררים שושבינים בדמות הר גריזים והר עיבל בבחינת כל אחד "סדן". 
משל הר סיני הלב של התורה והימה שתי העיניים של התורה.
והנה, ל"ראה" שבפתח פרשתינו יש המשך : 
בפרשת ניצבים לאמור :

רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע.  טז אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר מִצְוֺתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו; וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ--וּבֵרַכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  יז וְאִם-יִפְנֶה לְבָבְךָ, וְלֹא תִשְׁמָע; וְנִדַּחְתָּ, וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים--וַעֲבַדְתָּם.  יח הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם, כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן:  לֹא-תַאֲרִיכֻן יָמִים, עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  יט הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ--הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים--לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ.  
 
לאמור עתה ברור יותר לכאורה, מה היא המשוואה האלמותית  המוצעת לאדם היהודי
 רק התורה = חיים, ברכה וטוב. וכל השאר יש בו מן הלהפך.
 לפיכך גם לא בכדי מכונה היא  התורה : "לקח טוב".
 הנה כי כן, סיני כאמור הוא המהות  הוא הליבה מקביל לו בארץ ישראל  הר הבית - ליבם של ישראל .
  בתווך ההררים השושבינים : הר גריזים והר עיבל  המשמשים כעין "מסכים" מעשיים  לשקף מראה ולשקף את מדד מצבה של התורה בארץ ישראל . מהם לכאורה אמור גם  להשתקף רעיונית  - מאזן הברכה והקללה השרויים בעם 
 לא בכדי חלק מהעם מתייצב לצד הקללה והחלק האחר ליד הברכה. גם לומר לך, כי אם חלילה האיזון מופר והקללות שהן  ביחס ישר להפרות מצוות התורה גוברות. כי אז, גם ההר הרביעי - הר הבית מתערער .  מאבד מסגולתו וחוסנו .הוא מתנדנד עד חלילה לחורבן וגלות . ואזי גולים ראשונה אותם השבטים אשר סימלו את הקללה בהר עיבל.
 התורה אם כן,כמשוואה האלמותית  להשגת חיים , ברכה וטוב נשענת על ארבע "רגליים" - ארבע הרים  
 הר סיני , הר הבית והרי הברכה והקללה.

משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע