ד"ת להפטרת ראה " אבנים עם לב " (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי izik28, 23/8/2022
בסד
ד"ת להפטרת פרשת ראה התשפ"ב
אבנים עם לב
------------------------------------------------------------------
כולנו מכירים את השיר על הכותל " יש אנשים עם לב של אבן,
יש אבנים עם לב אדם." בהפטרת השבת מופיע הפ"ס "ושמתי כדכד שמשתיך ושעריך לאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ", מה הבדל בין סוגי האבנים??
המלבים מפרש," ושמתי כדכד", הוא אבן שוהם (לקבלת חז"ל) יהיו "שמשתיך" החלונות "ושעריך" יהיו "מאבני אקדח" (והמכוון כי האבן נפך היה אבן יהודה והוא אות המלוכה, והאבן ספיר היה אבן יששכר, והוא אות החכמה והתורה, שני אלה ייסדו את הבנין, כתר מלכות וכתר תורה, אבן שוהם היה אבן יוסף והוא אות ההצלחה והעושר זה יהיה חלון השמש, אות כי השמש תריק להם מגד תבואות שמש עושר והצלחה, אבן אקדח היה אבן לוי, אות העבודה זה יהיה השער, זה השער לה' צדיקים יבואו בו, "וכל גבולך יהיה לאבני חפץ", (כי אבני יתר השבטים יוקבעו ביתר מקומות הבנין, וכלל ג"כ הכוונה שכל השבטים יתאחדו אז ולא יחצו עוד לשתי ממלכות עוד), והנה המחלוקת והפירוד במדינה יתהווה עפ"י ארבעה סבות, שנים פנימים, ושנים חיצונים, הפנימים הוא.
א) על ידי העוני, וע"ז הקדים רוב העושר וההצלחה שיהיה להם.
ב) יהיה ע"י מחלוקת באמונה וכתות שיתחלקו בהדת, כמו שהיה בבית שני, שעמדו אז הצדוקים וביתוסים, ועל זה אמר."
בית המקדש השלישי יהיה בנוי מכל אבני החושן , מצב דומה מוכר לנו מעשרת הדברות ומהפ"ס " והלחת מעשה אלהים המה והמכתב מכתב אלהים הוא חרות על הלחת " , אקשר זאת עם הברכה מתפילת שמונה עשרה ," תקע בשופר גדול לחרותנו ושא נס לקבץ גלויותנו" ,רשי מפרש את הפ"ס הראשון" "מעשה אלהים המה" - כמשמעו הוא בכבודו עשאן ד"א כאדם האומר לחבירו כל עסקיו של פלוני במלאכה פלונית כך כל שעשועיו של הקב"ה בתורה
"חרות" - ל' חרת וחרט אחד הוא שניהם לשון חיקוק" ," כל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ומכרזת ואומרת:
אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. שכל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף,
שנאמר נזם זהב באף חזיר אשה יפה וסרת טעם.
ואומר: "והלחת מעשה אלהים המה והמכתב מכתב אלהים הוא חרות על הלחת".
אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,
שנאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות".
כל העוסק בתורה הרי הוא כבונה אבן בבית המקדש השלישי , נכון , אנו לא רואים אבן זאת בעין אנושית , אך היא קיימת ונמצאת מתחת כסא הכבוד בבית המקדש שנמצא בשמי מרום ומחכה לקיבוץ הגליות כבברכה בתפילת שמונה עשרה עליה מפרש המדרש," במסכת מגילה (י"ז, ב) מוסבר שברכה זו נקבעה אחרי ברכת השנים, כיוון שהראשון מסימני הגאולה הוא שנה של פיריון גדול, בהסתמך על הפסוק מספר יחזקאל:
וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא"
תקיעת השופר מוכרת לנו מראש השנה בו אנו ממלכים את הקב"ה , באותה המלכה אנו מקבלים את עול מלכותו עלינו , אך כל קבלת מלכות זאת אינה שלמה אם היא מלווה בשנא חינם אדישות ורוע , ממש כמו בשיר, כדי לבנות בניין רגיל , צריך לשלב הרבה כוחות , אם לא הכל נראה כמגדל בבל .. כך גם בקיום המצוות , קיום מצוות זה חשוב מאוד , אך הדבר צריך להיות מלווה בלב טוב איש עם רעהו , לעולם נהיה שונים זה מזה , אך כל אחד צריך לתעל את שונותו של רעהו וללמוד ממנה ,וכך לקבל אבן טהורה שתשלים את בינינו ,יש אבנים עם לב אדם, הם אבני החושן שהיו על ליבו של אהרון הכהן שגדל בשלום וקרב לתורה
אם נלך בדרכו ,נזכה לחזות בכהן הגדול עם כל אבני החושן צועד אל המקדש השלישי בראש הר הבית- מוריה , יחד עם תקיעת השופר עם קבלת מלכותו של ה" יתברך שיבוא בשמחה עצומה! אמן
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
הנביא מתאר מכלול שלם של בנייה מפוארת כיאה לעידן הגאולה.
הוא מתחיל בטיח - שיהא עדין ויפה בדרגת פוך .
ממשיך ביסוד - מספירים. אבני חן יפות וחזקות
מגיע לחלונות ומבטיח שדרגוג מפליג : במקום שמשמת זכוכית דקה [כדכד] החלונות כמו ויטרינות ייבנו מלבנים גושניים של זכוכית כפי שקיים גם כיום. לבנות זכוית שבצד חוזקן ויופין גם יפיזו את אור השמש משל יורות זיקים של אור השמש כאקדח .
והנה הוא מגיע לאבני הגבול גם של של חצר הבית. גם גדר זו תבנה בפאר , מאאנים מפוארות [כאבני ירושלים כיום] אבנים של חפץ שמעוררים באדם חפץ עז להיכנס ולראות את פנים החצר.
משה אהרון