פרשת השבוע - ראה
"שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה
כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ"
(דברים טז, טז)
רבי מאיר שפירא זצ"ל
(אמרי דעת א, קסב) פורשׂ לפנינו שלושה שלבים בדרך האמונה, והוא שוזר אותם בשלושה
פסוקים המבשרים את המועדים:
(שמות
כג, יז):
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדֹן
ה' "
(שמות
לד, כג):
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן
ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל"
(דברים
טז, טז):
"שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה'
אֱ-לֹהֶיךָ"
מה פשרם של שלושה פסוקים
אלו שההבדלים ביניהם נראים כהולכים ומתחדדים, כהולכים ומבהירים, את מלכות ה'?
תחילה "הָאָדֹן ה' ", אחר כך "הָאָדֹן ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל",
ואחר כך "ה' אֱ-לֹהֶיךָ".
השלב הראשון - הוא השלב שהתחיל בו
אברהם אבינו, עליו השלום, אבי המאמינים. העולם כולו התדרדר לעבודת אלילים, איש לא
זכר שהעולם נברא ע"י ה', עד שבא אברהם אבינו וגילה: יש מנהיג לבירה. וכפי
שמתאר הרמב"ם (הלכות עבודה זרה א, הלכות ב-ג), שאברהם הלך מעיר לעיר
וממדינה למדינה כדי לפרסם את הידיעה הבסיסית שיש בורא לעולם, ואלפים ורבבות נמשכו
אחריו וכונו "בית אברהם".
זהו השלב הראשון: "הָאָדֹן
ה' " - לדעת שה' הוא אדון כל העולם.
השלב השני - התחדד אצל יעקב אבינו,
כאשר אמר לו ה' בחלום הסולם המפורסם (בראשית כח, יג): "וַיֹּאמַר אֲנִי
ה' אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאֱ-לֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ
לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ".
שלב זה מחדד את הידיעה
שאנו, עם ישראל, בניו של ה', והוא משגיח עלינו תמיד.
זהו השלב השני: "אֱ-לֹהֵי
יִשְׂרָאֵל" - לדעת שיש השגחה פרטית על עם ישראל, ה' הוא אלוקי עם ישראל.
השלב השלישי - התחדד בעת מעמד הר
סיני, כאשר קבלנו את התורה. המילים הראשונות ששמע כל יהודי היו (שמות
כ, ב):
"אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ" - לא רק אלוקי העולם, ולא רק אלוקי עם
ישראל, אלא גם שלך. אני משגיח על כל יחיד ויחיד ויודע את כל מעשיו. זהו השלב
המזוקק והבהיר של האמונה.
זהו השלב השלישי: "אֶת
פְּנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ" - לדעת שה' הוא אלוקיך הוא אביך.
"ותן חלקנו"