chiddush logo

עוגה של תורה להפטרת פנחס

נכתב על ידי izik28, 20/7/2022

 בסד

ד"ת להפטרת פרשת פנחס יז תמוז התשפ"ב ולדה"ת  ה 376 בע"ה 

עוגה של תורה 
-----------------------------------------------------------------
השבת חל כידוע  צום יז תמוז  שהוא גם במקרה יום הולדתי..  בהפטרת השבת  מופיע הפ"ס," והוא הלך במדבר דרך יום ויבא וישב תחת רתם אחת [אחד] וישאל את נפשו למות ויאמר רב עתה יהוה קח נפשי כי 
לא  טוב אנכי מאבותי , וישכב ויישן תחת רתם אחד והנה זה מלאך נגע בו ויאמר לו קום אכול
ויבט והנה מראשתיו עגת רצפים וצפחת מים ויאכל וישת וישב וישכב
וישב מלאך ה" שנית ויגע בו ויאמר קום אכל כי רב ממך הדרך
ויקם ויאכל וישתה וילך בכח האכילה ההיא ארבעים יום וארבעים לילה עד הר האלהים חרב,
מהי אותה עוגת רצפים ואיך היא קשורה לתורה ?המלבים מפרש," ויבט, עוגת רצפים". עוגה של רשפי אש, נדמה לו כאילו רשפי אש נתאחדו כדמות עוגה הראויה למאכל, וכאילו צוהו לאכול העוגה הזאת, שהוא כפי המשל שגופו יזדכך מן חלק העפר ויעשה כבריות המורכבות מיסודות הקלים אש ומים ורוח, כענין (תהלים קד, ד) עושה מלאכיו רוחות משרתיו אש לוהט, וכמ"ש שהשדים גופות מורכבות מאש ורוח או אש ומים, והם אוכלים ושותים לדעת חז"ל והמקובלים, אשר גם אכילתם היא מדברים הדומים להרכבתם. וכפי הנמשל הרצפה רומז אל דבר הנבואה, והמים רומז להתורה, כמ"ש (ישעיה ו, ו) "ובידו רצפה" ותרגמו ובפומיה ממלל, ואומר (שם נה, א) הוי כל צמא לכו למים, שהיה מזונו עד עתה ענין רוחני אלהי:" הדבר מקביל למוזכר בספר ישעיה,ו"  ויעף אלי אחד מן השרפים ובידו רצפה במלקחים לקח מעל המזבח",המלבים מפרש,"ויעף אלי אחד מן השרפים", מלאך מיוחד להגעת הנבואה אל הנביאים וחז"ל (ברכות ה') קבלו שהוא מיכאל שר צבא ישראל.
"ובידו רצפה", תרגומו ובפומיה ממלל, המשיל את הדבור שקבל המלאך מאת ה' להגיעו אל הנביא, לרשף אש, כאומר הגם שנדמה לו המלאך שרף אש, מ"מ היה הדבור נעלה ממנו עד שנכווה ממנו כמרשף אש (ע"ד שאחז"ל בכיוצא בזה כ"א נכוה מחופתו של חברו).".
אותה עוגה היא משל ללימוד תורה רוחני , עד שהתורה נראתה לו כעוגה , אך מעין מאכל רונני ,בדומה למןו של ישראל במדבר .
אם נשים לב נראה שמשה רבנו ששהה בהר סיני 40 יום בדומה ל40 יום שאותה עוגה החזיקה את הנביא גם אכל מעין מאכל מסוג זה כנאמר בשמות לד כח: "ויהי שם עם ה' ארבעים יום וארבעים לילה לחם לא אכל ומים לא שתה ויכתב על הלחת את דברי הברית עשרת הדברים"  ,רבנו בחיי מפרש פירוש  מדהים
"מים לא שתה, ידוע כי הלחם והמים מזון הגוף ובסבת הגוף תתקיים ותעמוד הנפש בגוף וכיון שכן ראוי מק"ו שיעמוד הגוף ויתקיים בסבת מזון הנפש, וכיון שהיה משה נזון מזיו האור העליון שהוא מזון הנפש אין לתמוה אם נתעכב שם כל הזמן הזה בלא מאכל ומשתה, והאמת כי מזון הגוף בא מסבה אחר סבה ורבו האמצעיים והסבות עד הסבה העליונה יתעלה שהוא מקור חיים וא"כ משה שהיה דבק בסבה העליונה עצמה הוא המזון האמתי, והוא שאמרו רז"ל בפסוק (שמות כד) ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו אמר רבי יוחנן אכילה ודאית שנאמר (משלי טז) באור פני מלך חיים.".
אכן  אותו מאכל היה מזון רוחני ,  כמו המים שהם סמל לתורה ,  הנביא כמשה רבנו אכלו את התורה ,והיא היייתה להם טעימה כעוגת רצפים  , רשפי אש שהם אורו של הקב"ה  , בדיוק כמו שאדם  נפטר לבית עולמו הנשמה קיימת  רק ע"י מזון רוחני , אין היא חפצה בגשמיות , לימוד התורה של כל אדם נשאר לו לנצח  , דבר לא הולך לאיבוד , זיכני הקב"ה להוציא לאור  שעו 376   דברי תורה במשך כ 17 שנה שהם בגימטריא "ה" ימלוך לעולם ועד "  ה" הוא כאור של רשפי אש בדמות עוגה שמוגשת לכם כמעט מידי  שבת וחג  ,וכל זאת אודות לקב"ה ,ובראש ובראשונה למרות  שזה לא חדש , ומסביר הרב שמעון כהן," כך אומר משה רבנו ע"ה לכל אחד ואחד מישראל: דע לך שבכל יום ויום על ידי התפילה והתורה והמעשים טובים אשר אתה עושה, הרי אתה בונה עולמות למעלה. ולפיכך דרשו רבותינו ז"ל: בכל יום יהיו בעיניך כחדשים, דכיוון שבכל יום מתחדשים העולמות למעלה, הרי חידושם תלוי במעשה תחתונים. לכן בכל יום יהיו דברי תורה בעיניך כחדשים, כדי שיתחדשו ויבנו העולמות על ידך" אותם עולמות שהם כילדים רוחניים  החלו להיבנות ולהינטע  אודות לחרות הי"ו ולישי  כמובן!!!  ולכל מפיצי דה"ת בעלון קול מהיכל ומחוצה לו , יישר כח לכולם  , ואסים ברכתו של אבי ז"ל " שירבו דה"ת" תהנו מעוגת התורה !! בתאבון !! נ"ב לא לשכוח לברך " אשר קידשנו במצוותיו וצויינו  ועל דברי תורה ".. 
 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה