chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת קורח

נכתב על ידי אורן מס, 24/6/2022

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת קורח

 

במדבר טז,יח: וַיִּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וַיִּתְּנוּ עֲלֵיהֶם אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ עֲלֵיהֶם, קְטֹרֶת: אברבנאל: "איך הסכימו קורח ועדתו בניסיון הקטורת, ולא זכרו הגדולות אשר ראו, הלא ידעו שנשרפו נדב ואביהו בהקריבם הקטורת, ואיך לא יראו לנפשם? ... חשבו שתרד אש מן השמיים על הקטורת נבחר, ושהם יעמדו מחוברים יחד". בחיים צריך לקחת בחשבון הכל.

 

טז,כא: הִבָּדְלוּ, מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת; וַאֲכַלֶּה אֹתָם, כְּרָגַע: אברבנאל: "איך חשב ה' לעשות זאת, בהיות עוול גמור? ... לא היה זה עוול בחוק היושר האלוהי אלא משפט ומדק, לפי שמי שיש לו למחות ואינו מוחה, הוא נתפש באותו עוון, ולכך היו כל ישראל היושבים שם חייבים מיתה, כקורח ועדתו, לפי שהיו נקהלים לראות הפשע ההיא ובלתי מוחים בו". כך בעיני דינם גם של שכני המחבלים, שאינם מוחים.

 

טז,כה: וַיָּקָם מֹשֶׁה, וַיֵּלֶךְ אֶל-דָּתָן וַאֲבִירָם: אברבנאל: "למה הלך משה אל דתן ואבירם? ... לא הייתה הליכתו שם להנאותם (להניא אותם) ולא להשיבם למוטב, כפירוש רש"י, אלא לתת הגזרה והפסק דין לפניהם". אני מבין שזאת ההצדקה גם לבליעת קורח ועדתו באדמה, שהרי קבלו את ההתראה ולא חזרו בהם.

 

טז,ל: וְאִם-בְּרִיאָה יִבְרָא יְהוָה, וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת-פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר לָהֶם, וְיָרְדוּ חַיִּים, שְׁאֹלָה: אברבנאל: "למה זה התפלל משה על 'פי הארץ' שתיפתח ותבלע אותם, ולא התפלל על האש שתשרפם? ... לדונו מידה כנגד מידה. הם פשעו במה שפערו פיהם לבלי חוק לבלוע ולהשחית אדון הנביאים, להיותם בערכו נבזים ושפלים, ככה תפתח האדמה, שהיא השפל שביסודות, את פיה, ותבלע אותם". חכמים, היזהרו בדבריכם.

 

יז,ו: וַיִּלֹּנוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִמָּחֳרָת, עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר:  אַתֶּם הֲמִתֶּם, אֶת-עַם יְהוָה: אברבנאל: "מה ראו ישראל בתלונה הזאת ... וידם (של משה ואהרן) לא נגעה בם, אך מתו, מהם באש שיצא מאת ה', ומהם בפתיחת האדמה את פיה, והם (קורח ועדתו) היו סיבת כל זה, לא משה ואהרן? ... לפי שמשה אמר לקורח 'ותנו בהן אש', לכן הייתה תלונת בני ישראל 'אתם המיתם את עם ה'', שהוא, קורח ועדתו שהיו 'עם ה''". העם מתלונן מזווית הראייה המצומצמת שלו. התשובה לתלונה זאת הגיעה ישירות מאת ה', כי למשה לא היה מענה: וַיִּפְנוּ אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, וְהִנֵּה כִסָּהוּ הֶעָנָן; וַיֵּרָא, כְּבוֹד יְהוָה.

 

שבת שלום, שבת של בחירת דרך נכונה, מחיית עוול, צדק, מידות טובות, עצות טובות, אורן.

===============================================


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע