chiddush logo

מחושך לאור ,ד"ת לתהילים מזמור ו

נכתב על ידי izik28, 1/6/2022

 בסד 


ד" ת לתהילים מזמור ו 
מחושך לאור 
-----------------------------------------------
מזמור תהילים ו עוסק בחוליו של דוד המלך  ,אך הוא מתתחיל בפ"ס קצת לא שייך.. "למנצח בנגינות על השמינית מזמור לדוד," המלבים מסביר" מנצח", מבואר כי מזמור זה התפלל עת חלה חולי כבד וארוך, אחר מעשה של בת שבע, כאשר קבלו חכמינו זכרונם לברכה, והתפלל על חליו (ב'-ז'). אבל גם אויביו שטמוהו וימררוהו בעת ההיא, עד שהורע זה בעיניו יותר מן חליו, והתפלל גם עליהם (ז'-י"א), עד שהמזמור בכללו, ידבר על שני מיני האויבים המכתירים את האדם, האויב הדבוק בו מתולדתו, שהם מזגי גופו ולחותיו המתקוממים עליו להחליאו ולהמיתו, והאויבים החיצוניים שהם זולתו מבני אדם:", אך עדין מה קשור המנצח ומהי השמינית?? האבן עזרא  מפרש" למנצח על השמינית - השמינית – יש אומרים: כלי ניגון, יש לו שמנה יתרים או פיוט יש לו ח' נעימות, על כן כתוב בנגינו,ת וזה על הנועם השמיני."
מה מסמלת הסיפרה 8 ? המספר שמונה מסמל ביהדות את העל טבעי. העולם נברא בתוך גדרי הטבע – שישה ימי בריאה ויום אחד של מנוחה, סה"כ שבעה ימים, בהם העולם מתנהל כסדרו. שמונה הוא מה שמעל לטבע או כמו שמובא בספרי חסידות: "שבע – זה טבע, שמונה – זה מעל הטבע". תשכיבו את הספרה שמונה על צידה ותקבלו את סמל האינסוף.
לא בכדי חג חנוכה נחגג בשמונה ימים, ולא סתם את ברית המילה עורכים דווקא ביום השמיני להיוולדו של תינוק. השמיני מסמל מה שמעל לשכל האנושי. מה שנמצא מעבר לתפיסות של הגיון, הבניה תרבותית וחברתית, הרגלים ומתודות"
דוד המלך מבקש בסוף  המזמור, "יבשו ויבהלו מאד כל איבי ישבו יבשו רגע" רשי מפרש" "יבושו ויבהלו וגו'" - מהו ישובו יבושו פעם שנייה אמר רבי יוחנן לעתיד לבוא הקב"ה דן את הרשעים ומחייבן לגיהנם והם מתרעמין עליו והקב"ה מחזירן וחוזר ומראה גיליונין שלהם ודן אותם ומתחייבין והוא מחזירן לגיהנם הרי בושה כפולה ר' שמואל בר נחמני אומר לעתיד לבא כל אומה קוראה לאלהיה ואין עונה וחוזרין וקוראין להקב"ה ואומר להם אילו אלי קראתם תחילה הייתי עונה אתכם עכשיו עשיתם עבודת גלולים עיקר ואותי טפילה לפיכך איני עונה שנאמר ישועו ואין מושיע זו עבודת גלולים ואחר כך אל ה' ולא ענם (לקמן יח) לכך נאמר ישובו יבושו".  
כשאדם נמצא ב" חושך" הוא מחפש שביב של אור קטן , את האור הקטן ניתן לראות רק אם מאמצים  את העינים ומחפשים את הקב"ה ,   כן הוא נמצא  שם כל הזמן   , כפי שאומר הפ"ס," אשא כנפי שחר אשכנה באחרית ים גם שם ידך תנחני ותאחזני ימינך ואמר אך חשך ישופני ולילה אור בעדני גם חשך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשיכה כאורה" המלבים מפרש "גם חשך לא יחשיך ממך", כי אתה אינך רואה בעין החושיי עד שתצטרך לאור להראות לך את המוחש, כי אצלך, לילה כיום יאיר לא זמן החשך יעכב בעדך ולא מקום אשר שם לא יבקע האור, כי אצלך כחשיכה כאורה: " 
אצל הקב"ה אין מושג כזה חושך ואור, הוא לא בן אנוש ,הוא כן ברא את האור והחושך אך למעננו ,כדי שנדע איך להתנהל עולמו זה  ולקבוע את זמני החגים השונים , התורה שניתנה בחודש סיוון מסמלת את הרפואה והאור  " תורת ה" תמימה משיבת נפש "האבן עזרא מפרש,   "  - אמר רב סעדיה הגאון:, כי השמש יאמר תורת השם תמימה. ולפי דעתי: שהזכיר עד כה איך יוכל המשכיל למצוא עדות על האלהות ולהכיר מעשיו, ואמר דוד גם יש עד אחר נכבד ממנו ויותר נאמן והיא תורת השם ועדותיו ופיקודיו ומצותיו ויראתו ומשפטיו.
ופירוש תורה – שתורה הדרך הישרה בסימנים נזכרים כמו תורת הצרעת והנזיר.
והזכיר משיבת נפש - כי התורה תסיר הספק מן הנפש.
וטעם לאמר תמימה – כנגד השמש, בעבור היות השמש תמימה באורה ואיננה כמו הלבנה.
וטעם משיבת נפש – כשמש, כי מעת היות השמש בחצי גלגל העולה תשוב נפש רבים מהחולים הפך מה שיקרה בהיותו בחצי גלגל היורד, והרופאים ידעו זה ועדות הדברים העתיקום מפי המעידים שראו בעיניהם, ובעבור שלא יוכל אדם לדעתם מדרך הראיות, אמר: מחכימת פתי.
ואמר שנאמנים הם ואינם כזב, אף על פי שאינם יודעים אותם חכמי לב, ואמר על התורה תמימה כי אין צריך לעדות עד אחר עמה" .
השמש זורחת תדיר , פעם בחצי כדור הארץ  הדרומי ופעם בצפוני,  התורה זורחת כל הזמן, אין אצלה מצב של לילה,  חושך , רק אור , בדיוק כקב"ה , דוד המלך לא ביקש נקמה, אלא רק ששונאיו יבושו , ויבנו שטעו, עלינו לחפש את אור התורה ולהנות מטובה למעננו  למען בריאות גופנו ונפשנו במצוות ה . לאחר שאבא נפטר בערב פסח אשתקד ,יום לפני פטירת אבא זל  הרופא אמר לי שצריך פשוט לשמח אותו וזה אולי  יעודד אותו , כמובן בגבולות הטעם הטוב.. האמת? אזרתי אומץ וסיפרתי לו בשורה משמחת .. הרגע הזה היה מבחינתו ממש מחושך לאור  , לראות את הברק והשמחה  בעיניו , גם אם היה לרגע קט , קשה לומר- דיינו , שנזכה לחודש טוב ושמח  וחג שמח וקיץ טוב בריא ושמח ! 
  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע