chiddush logo

שבת זכור. שמא הזכר האמיתי שבת מליבנו

נכתב על ידי משה אהרון, 13/3/2022

 בס"ד.


שבת זכור - שמא הזכר האמיתי שבת מליבנו.
-----------------------------------------------------------.
 מהו "זכר" ? - קודם לכל תמונות אנושיות. 

 כמו ברוב שבתות הזכור, הייתי השבת בקהל מתפללים  
שחרד כרגיל ועד מאד. לשמוע כל מילה ואות  בקריאת פרשת זכור.
 לקיים לכאורה כהלכתו את הציווי לזכור .
 ואני כרגיל כמו בכל שנה יוצא בחמיצות לב ובעוגמת נפש.
 שבקרב רוב העמך שהתפללו סביבי 
מצוות זכור "הודבקה" -  אך למעשה פורים.
 ה"פורים השחור"  של תקופתנו - השואה האיומה.
 כאילו נמחקה ואיננה  כאילו לא היה זה אותו העמלק, שלכתחילה נכשל וחגגנו ואנו חוגגים ואותו דווקא זוכרים. והעמלק האחרון הצורר הנאצי שעלה בידו לא רק לזנב בנו, אלא להשמיד בנו בראש  ובהמון של מליונים . מעשה נורא זה של העמלק האחרון - כאילו נשכח  ודומה שגם נעדר כחלק ממצוות הזכור.[ואת פרשייתו בתורה -בשלהי פרשת וילך -קרות הרעה באחרית הימים- לא נקראת]
 כאן המקום לשוב ולדקדק בלשונו של המקרא להיווכח עד כמה אנו מפספסים. עד כמה אנו לא מקיימים לעניות דעתי את הציווי של "זכור".
 בניגוד לרושם שהתקבל הציווי שלנו אך לזכור את מעשה עמלק. ולא לנסות להשמידו  משימה זו לעולם תשאר משימתו של הקב"ה שאמר :  "מחו אמחה את זכר עמלק".
 לנו אם כן,נותר הציווי האופרטיבי ל"זכור" והקדמנו ואמרנו שזכירה היא קודם לכל ב"תמונות אנושיות" שמרכיבות את הנרטיב
והנה  מה אנו צריכים לזכור  ?  "זכור את אשר עשה לך עמלק" .
 הדגש הוא אם כן בשני המילים : "עשה" [אותן התמונות האנושיות הנוראות] והמילה השניה "לך" אתה חייב לזכור מעשי הזוועה שעשה לך אישית עמלק  . לך בעיקר וקודם לכל בדור שלך
 כמובן בשרשרת זכירה לאחור גם פורים ויציאת מצרים .
 והנה עוד דבר בצד הזכירה נצטווינו גם "למחות את זכר עמלק" .ודוק למחות את הזכר ולא את עמלק גופו ,שכבר הקדמנו ואמרנו כי זה עניינו של הקב"ה בציווי ישיר לשליחיו
 והעובדה כי בזמן שאול ציווה הקב"ה בזמן ובאופן ענייני לבצע את השמדתו של עמלק.
 אם כן, כיצד אמורים אנו למחות את ה"זכר" של עמלק את כל אותן תמונות הזוועה האנושיות שיצר עמלק. בכך שלעולם כשתמונות אלה יחזרו לפתחנו לא ניוותר אדישים ונעשה הכל למחות אותם במובן של  נפעל כנגדם כבני אדם - לבני אדם.
והנה התמונות היותר מזוהות עם מעשה עמלק בשואה היא אותה התמונה הנוראה של הפליטות  של הסתר פנים של אלוהים ואדם. ותמונות אלה התרחשו בביתנו ובחצרנו ראינו בנתב"ג תמונה נוראה של פליטות .
 ואיך נהגנו  ? האם פעלנו מיד ובנחרצות ל"מחות" את הזכר הזה. את התמונות הנוראיות הללו . דומני שלא. בושה בעיניי  הכלמנו אלוהים ואדם .כלפי כל העולם נהגנו בהפוך למצוות זכור.
 יש עוד מקום לתקן ובבקשה לתקן מיד.
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע