נשמה טהורה ,לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא במלאות שנה לפטירתו
נכתב על ידי izik28, 10/3/2022
בסד
ד"ת לשבת ויקרא זכור ,לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
נשמה טהורה
----------------------------------------
תורת כהנים
השבת אנו מתחילים את חומש ויקרא הנודע גם בכינויו התלמודי, "תורת כהנים" מכיוון שהוא עוסק בעיקר בדיני הקרבת קרבנות והלכות המשכן , פרשת ויקרא הפותחת את חומש זה היא הפרשה הראשונה שלומדים ילדי ישראל, וזאת מהטעם ש"יבואו טהורים ויעסקו בטהרות",המילה ויקרא כתובה עם א זעירא
, והדבר תמוה, יחד עם זה אנסה לקשר זאת עם חג הפורים שחל השבוע ףפרשת זכור ויום השנה פטירת אבי ז"ל .
קריאת ה
"ויקרא אל משה וידבר ה" אליו מאהל מועד לאמר" , מה עניין הקריאה והדיבור? בפרשת פקודי מופיע הפ"ס ," וְלֹא-יָכֹל מֹשׁה לָבוֹא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד--כִּי-שָׁכַן עָלָיו, הֶעָנָן; וּכְבוֹד יְהוָה, מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּן",הרמבן מסביר," ולא כן בשאר המקומות בעבור שלא היה משה יכול לבא אל אהל מועד להיותו נגש אל המקום אשר שם האלהים רק בקריאה שיקרא אותו שכבר נאמר למשה ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפורת אשר אועד לך שמה וכיון שידע שהשם יושב הכרובים שם נתירא לבא באהל כלל עד שיקרא אליו כאשר עשה בהר סיני שאמר ,"ויקרא אל משה ביום השביעי מתוך הענן או שלא היה משה יודע שהכבוד באהל ושיהיה לו הדבור משם כי לא כסהו הענן עד יום השמיני כדעת רבותינו ,ואחרי הקריאה בא משה באהל לפני ולפנים כמו שדרשו. "
אם נשים לב נראה שבמילה ויקרא ישנה א קטנה ,מה תפקידה ?
הכלי יקר מסביר," אלף- לשון לימוד, כמו שנאמר, "ואאלפך חכמה" כמו שהלימוד מתקיים רק במי שמקטין את עצמו וכאן יש רמז למשה שהיה עניו מאד, הוא הקטין עצמו וברח מן השררה , כאשר אלוקים רצה להטיל עליו מנהיגות, משה ניסה לסרב לכך בדבריו: "לא איש דברים אנוכי".
האדמו"ר רבי שמחה בונים מפשיסחה אומר ," האות אלף הקטנה אצל משה- היא מרמזת על הענווה שבו, למרות שהקב"ה קרא לו והשרה עליו את שכינתו והוא הגיע לדרגה רוחנית כה גבוהה, נשאר בכל זאת
צנוע וענו והוא מסביר זאת על ידי משל: כמו שישנו אדם עולה לפסגת ההר ומשם הוא מצליח להשקיף לכל הנוף ולמרחקים, הרי הוא עלול לטעות שכל אשר ראה- נובע מפאת חוכמתו וגדלותו, אך במידה והוא חכם יבין שכל המראות שראה- כתוצאה מעמידתו על הר גבוה.
המילה:"ויקרא" בגימטריא: אברהם אבינו". הוא היה הראשון שנאמר עליו:"ויקרא בשם ה'".
פרשת זכור
השבת אנו קוראים את פרשת זכור וזאת כיוון שהמשנה קובעת שצריך לקרוא פרשה זו סמוך לפורים כדי לסמוך את מחיית עמלק למחיית המן ."הימים האלה נזכרים ונעשים
עמלק ניסה להשכיח את מה שאברהם אבינו אבי האומה ניסה ,לקרוא בשם ה " ונשאל , מיהו באמת עמלק בימינו אנו ?
אחד המדרשים אומר שחטאו של עמלק לא היה בפגיעה פיזית בישראל אלא פגיעה בכבוד ישראל בצאתו ממצרים ,כשישראל יצאו בתהילה של עם ה"- " ה" יילחם לכם ואתם תחרישון, שמעו עמים ירגזון" וכו.
כל העמים נתקפו פחד וחרדה מפני ישראל לאחר ששמעו שעם שלם של עבדים גבר על מצרים אודות לה" יתברך ,ופתאום מופיע עמלק ופוגע בדימוי הייחודי שלנו בכך שהוא התייחס לישראל כאחד העמים והתעלם מהשכינה ששרתה על ישראל , מאז אנו סובלים מהעדר כבוד .
עמלק הרס את תיקון עולם במלכות שדי" שישראל היו אמורים לבצע בשליחות הקב"ה .
תיקון עולם במלכות שדי נעשית בדיוק כמילה " ויקרא" הכתובה ב א זעירא , קיום מצוות מחד בלב שלם טהור וזך בגאווה גדולה , ומאידך בצניעות ויושר ,בספר מעלת המידות כתוב ," אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש" , אם אבן הוא נמוח ,אם ברזל הוא מתפוצץ ועוד שמצווה משולה לנר " נר ה" נשמת אדם" שמור את נרי ואשמור את נרך ", אם נלך בדרך זו ונזכור שנשמתנו טהורה ונבראה בצלם ה" נחזיר את הכבוד שעמלק ניסה לקחת מאיתנו .
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל במלאת שנה לפטירתו .ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)