chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת כי תשא

נכתב על ידי אורן מס, 18/2/2022

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת כי תשא

 

שמות לא,יג: וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אַךְ אֶת-שַׁבְּתֹתַי, תִּשְׁמֹרוּ: אברבנאל: "למה באה מצוות השבת בדברות הראשונות (שמות כ,ח) בלשון 'זכירה', 'זכור את יום השבת', וכאן באה בלשון שמירה? ...לשון זכירה נופל על דבר שיש בו מעשה ולשון שמירה על המניעה ממנו, ולכן כשציווה ה' על המנוחה והנופש אמר 'זכור את יום השבת' ... כדי שתשכיל ותדע מעשה ה' כי נורא הוא ... וכאשר רצה לצוות על ביטול המלאכה אמר בלשון שמירה 'שמור את יום השבת (דברים ה,יב) ... כי בביטול המלאכה ימצא המרגוע ובהימצא המרגוע תיבטל המלאכה". יש טוב גם בעשייה וגם באי-עשייה.

 

לג,יב-יג: וְאַתָּה לֹא הוֹדַעְתַּנִי, אֵת אֲשֶׁר-תִּשְׁלַח עִמִּי ... וְעַתָּה אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, הוֹדִעֵנִי נָא אֶת-דְּרָכֶךָ, וְאֵדָעֲךָ: אברבנאל: "איך שאל אדוננו משה ידיעת המהות האלוהי, בהיותו דבר נמנע מפאת עצמו? ... שאל זה ממנו כדי שישפיע ה' עליו בהשגה אחרת כל מה שהיה אפשר בחוק השכל האנושי לקבלו, כי כמה מהפעמים יבקש אדם מאדוניו שני דברים, כדי שיודה לו באחת מהן בשלמותה". משה נראה כעין "סוחר" שמבקש כפול כדי לקבל לפחות החצי...

 

לד,כט: וּמֹשֶׁה לֹא-יָדַע, כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו--בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ: אברבנאל: "מה היה תכלית נס קירון פני משה ... איך לא ידע משה כי קרן עור פניו? ... בהיות המזון מזהיר ומלבין פני האדם, והעדרו משחיר ומקדיר פניו, והיה שמשה עמד בהר שלוש פעמים ארבעים יום וארבעים לילה ובכל פעם, לחם לא אכל ומים לא שתה, היה ראוי כפי הדרכים הטבעיים שיחשך משחור תוארו ועוז פניו ישונה להיעדר המזון ולהיותו בהר לקרח ביום ולשלג בלילה, צייה גם חום, ומפני זה ייעדו ה' שלא יהיה כן, אבל בהיפך, שיזהירו פניו, לא לבד כיתר בני אדם, אבל יזהירו עוד כזוהר הרקיע וככוכבים לעולם ועד, וכל זה כדי שיכירו ויידעו כל יושבי תבל כי יד ה' עשתה זאת, ושלא על הלחם לבדו יחיה האדם, ושאין מעצור ביד ה' מברוא חדשה בארץ ומעשות אדם חומרי דומה בזוהר גשמותו לשמי השמים. ... (ואיך לא הרגיש בכך משה?) מפני היותו מתבודד הרבה בדבקותו, וזהו אומרו 'בדברו אתו', כי בי"ת (של) 'בדברו' בי"ת הסיבה, רוצה לומר בסיבת דברו עם האל". נס קירון פני משה מוכיח כי ה' הוא המלך והדבק בה' כאילו מתאחד אתו ואינו חש במכאוביו.

 

שבת שלום, שבת של קירון פנים מה' אלינו וזה לזה, זכירה ושמירת השבת למנוחה שלמה, שנדע את ה' ודרכיו, נכיר בגדולתו ובו נדבק, ומזל טוב לזבד הבת של אביגיל בת איילה ודרור ולרפואתה המלאה, אורן.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע