אילמא קץ לדבר
סנהדרין צ"ח, א': "למועד מועדים", פירש"י "אלמא קץ לדבר",
עכל"ש:
והוא
קץ הידוע רק בעולמות העליונים והוא לא כמלך שגזרותיו קשות כהמן ולא כתשובה הדרושה
ליפני שתבוא הגאולה כי אם לא יעשו תשובה פשוט תבוא גאולה של לא זכו של דור חייב אך
לא שלא תבוא גאולה משום שמאנו לעשות תשובה או שבסוף לא בא שום מלך שגזרותיו קשות
כהמן כי כשם שלא יעזור בית דין ואי אפשר להחיש את הגאולה אם לא ניפסק הקץ הזה
בעליוני עליוני עליונים כך לכשייפסק הקץ הזה לא יעזור בית דין ובלי מלך שגזרותיו
קשות כהמן וגם בלי שום עיניין גאולה שיש עימה תשובה תבוא הגאולה רק משום שפשוט זהו
הקץ הקצוב לה וזה המועד והזמן המיועד לכך, ואם לא תתבצע ההכנה הנפשית בעם לגאולה
מעלייתא פשוט יגאלו גאולה של עני ורוכב על חמור גאולה של לא זכו של דור חייב אך לא
שלא יגאלו משום שהתעכבו בתשובה והוא לא סברה כלל כבר כהכרח מלך שגזרותיו קשות כהמן
לעשות אותם מוכרחים לתשובה ההכרחית מתוך דוחק הגלות אלה שהקץ הוא שגורם בלי שום
קשר למוכנות של העם לכך מבחינה רוחנית תרומית דתית ועינייני יראה – לכן שתק רבי
אליעזר שאין בגאולה כזו שום סימן של איזו שהיא פורענות לישראל באחרית הימים.