כמות השמן בנרות המנורה
"באהל
מועד מחוץ לפרכת אשר על העדת יערך אתו אהרן ובניו מערב עד בקר לפני ה' חקת עולם
לדרתם מאת בני ישראל" (שמות כז,כא). 'שלשה ומחצה למנורה חצי לוג לכל נר. מנא
הני מילי? דתנו רבנן: (שמות כז, כא) "מערב עד בקר" תן לה מדתה שתהא
דולקת והולכת מערב עד בקר. דבר אחר, מערב עד בקר אין לך עבודה שכשירה מערב עד בקר
אלא זו בלבד. ושיערו חכמים חצי לוג מאורתא ועד צפרא' (מנחות פט,א). במנורה שמים
בסה"כ שלושה וחצי לוגים של שמן, בכל נר חצי לוג כדי שיהיה דולק כל הלילה.
נראה שהנרות המאירות מרמזות על נשמות בנ"י, "נר ה' נשמת אדם" (משלי
כ,כז), ובנוסף הנרות מרמזות על התורה "כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו,כג).
לכן בכל נר יש חצי לוג שזה כרמז שכל אחד מבנ"י הוא חלק מבנ"י, שכולם
מאוחדים בנשמתם, ואין אחד שלם לבדו, וכך גם בגילוי התורה שבנו שקשור בנשמתנו; ולכן
התורה מתקיימת רק בכללות בנ"י, כדברי האור החיים: ' ... עשה הכתוב מחברת
הכללות בקיום התורה והראה כי בני ישראל יזכו זה לזה והתורה נתנה להתקיים בכללות
ישראל כל אחד יעשה היכולת שבידו ויזכו זה לזה. ואולי כי לזה רמז באומרו (ויקרא
י"ט י"ח) "ואהבת לרעך כמוך", פירוש לצד שהוא כמותך כי בשלומו
ייטיב לך ובאמצעותו אתה משלים שלימותך, ואם כן אינו אחר אלא אתה עצמך וכאחד
מחלקיך, ובזה מצאנו נחת רוח כי ה' צוה תרי"ג מצות ומן הנמנע שימצא אדם אחד
שישנו בקיום כולם, וזה לך האות: כהן ולוי וישראל ונשים. יש מצות עשה בכהנים שאין
מציאות לישראל לעשותם, ויש מצות לישראל שאינם בכהנים, וכן בלוים, וכן בנשים, ומה
מציאות יש ליחיד לקיימם להשלים תיקון לרמ"ח איבריו ושס"ה גידיו אשר
יכוונו להם? אלא ודאי שתתקיים התורה במחברת הכללות ויזכו זה מזה' (אור החיים; שמות
לט,לב). אולי לכן זהו שבסה"כ יוצא שלושה וחצי לוגים, ששלושה כנגד האבות שהם
היו מיוחדים בעצמם שהם נבחרו ע"י ה', ולאחריהם אנו ממשיכים את דרכם ע"י
אחדותינו בקיום מצוות, ולכן זהו עוד חצי כרמז לשאר הדורות שבבנ"י, שכך אנו
מאירים את אור ה' בעולם. אולי אפשר גם שמובא על המנורה שיש בה שבעה קנים כנגד: 'דבר
אחר: כנגד שבעת ימי בראשית. דבר אחר: למה עשה משה שבעה נרות ושלמה שבעים נרות? אלא
משה עקר שבעה אומות מלפני ישראל, אבל שלמה היה מושל על שבעים אומות, שנאמר: "ושלמה
היה מושל בכל הממלכות". אמר הקב"ה: בעוה"ז אע"פ שהיה במשכן
אורה, לכבודי הנרות היו דולקים לתוכו, אף לעתיד לבא אע"פ שאני ממלא ירושלים
מכבודי, שנאמר: "קומי אורי כי בא אורך" וגו', אני מדליק לתוכה נרות,
שנאמר: "והיה בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות". וכתיב: "כי נר מצוה
ותורה אור"' (ילקו"ש רמז תשיט). בשבעת ימי בראשית ה' ברא את העולם אבל
השאיר לנו שנתקן את העולם, ולכן המשכן כנגד מעשה בראשית: 'אמר רבי יהודה ברבי
שלום: מצינו שהיה המשכן שקול כנגד מעשה בראשית. כיצד? ביום הראשון נבראו שמים
וארץ, וכתיב בהם: "נוטה שמים כיריעה", ובמשכן כתיב: "ועשית יריעות
עזים". ביום השני "יהי רקיע ויהי מבדיל", ובמשכן "והבדילה
הפרוכת". בשלישי "יקוו המים", ובמשכן "ועשית כיור נחשת ונתת
שמה מים". ברביעי "יהי מאורות", ובמשכן "ועשית מנורת זהב".
בחמישי "ועוף יעופף", ובמשכן "והיו הכרובים פורשי כנפים". בששי
"תוצא הארץ נפש חיה בהמה", ובמשכן "אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן
הבהמה". בשביעי היה כולו אור, ובמשכן, כיון שנכנס האלקים לתוכו התחיל מבהיק
מן השכינה, לכך סמך: "ובבא משה" וגו'. "בהעלותך את הנרות"
וגו'' (שם). זהו שמובא בפסיקתא שהמקדש הוא השלמת הבריאה: 'ד"א, "ותשלם
כל המלאכה" המלאכה אין כתיב כאן, אלא כל המלאכה, מלאכת ששת ימי בראשית; "מכל
מלאכתו אשר ברא אלקים לעשות" (בראשית ב' ג') עשה אין כתיב כאן, אלא לעשות,
עדיין יש מלאכה אחרת. כיון שבא שלמה ובנה בית המקדש אמר הקדוש ברוך הוא: עכשיו
שלמה מלאכת השמים וארץ "ותשלם כל המלאכה", לכך נקרא שלמה שהשלים
הקב"ה מלאכת ששת ימי בראשית לתוך מעשי ידיו' (פסיקתא רבתי, ו). המשכן והמקדש מקדשים
את העולם, ולכן זה משלים את בריאת העולם, ויגיע לשלמות לעתיד לבא, ואז ה' יאיר
כעין כנגד מעשה ההארה שאנו הארנו במנורה במקדש. לכן כיון שבמקדש יש כעין השלמת
הבריאה, שאנו כשותפים לקב"ה בבריאה, לכן זה יוצא שלושה וחצי לוג שמן כרמז
לחצי של שבע – כעין שותפים בחצי בריאה של שבועה הבריאה. גם נראה שבמנורה היו שבעה
נרות כנגד שבעת האומות שעקרנו מא"י (כמובא בילקו"ש שם) ונחלנו את
א"י במקומם, שא"י היא מקום התורה והמצוות בשלמותם (ספרי עקב, מג) [וכן שבעת
האומות שהשמדנו היו שיא הע"ז], ולכן האור שבמנורה מאיר כנגד הארת הקדושה
וגילוי ה' בעולם. במלחמת מצווה עלינו להילחם וה' עוזרנו (שאי אפשר שרק ה' יעשה
בשבילנו [ראה 'תורת המקרא' "בשלח" א', למרן שר התורה הרה"ג שלמה
גורן זצוק"ל זיע"א]), לכן כרמז לשותפות שלנו עם ה' במלחמה זהו שלושה
וחצי לוג, כחצי משבע שמרמז על האומות בגילוי שבעת קני המנורה (וראה בילקו"ש
נ"ך רמז קפה, שהמנורה משפיעה לכפיית האומות תחת ידנו). ע"י שמירת תורה ומצוות
בא"י אנו מתקנים את העולם, שמגלים קדושה כאן ומעוררים חיבור לה' מלמטה, וה'
כנגדנו מעורר קדושה ומשפיעה חיבור מלמעלה, ולכן גם זה נרמז בשלושה וחצי כרמז
לשותפות בגילוי קדושה בעולם, שכך נתקן כל העולם שנברא בשבוע הבריאה, שמואר אור ה'
בעולם בשלמות.