chiddush logo

חז"ל - צדק, אמת ואמונה

נכתב על ידי אלון, 24/1/2022

 

" 'וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו', היינו צדק והיינו אמונה, אלא עד דלא אתחברת אמת בהדה אקרי צדק, כיוון דאתחבר אמת בהדה אקרי אמונה, וכל טיבו וכל נהורא שריא בה"  (זוהר, בלק, דף קצח ע"ב)

 

מאמר הזוהר מצטט את הפסוק (ישעיהו יא, ה): "וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו", ושואל ה'זוהר' "היינו צדק היינו אמונה"! - כלומר, מדוע הכפילות, מהו ההבדל בין צדק ובין אמונה? עונה ה'זוהר': נכון, יש בין הצדק ובין האמונה דמיון רב, אולם דבר אחד מבדיל ביניהם - מידת האמת. כאשר נוספת לצדק מידת האמת - "כיוון דאתחבר אמת, בהדה אקרי אמונה" - היא מגיעה לדרגת האמונה.

ונסביר: צדק - הוא מה שצריך להיות, אמת - היא מה שקורה בפועל, המציאות כפי שהיא.

התמודדותו של האדם היא - מול הפער הקיים בין מידת הצדק כפי שהיה צריך להיות ובין המציאות כפי שהיא.

כאשר האדם מכיר שמה שצריך לקרות אכן קורה, ומה שקורה הוא אכן מה שצריך לקרות, הרי שהגיע לדרגת האמונה.

כאשר האדם מקבל ומבין שה"אמת" - דהיינו המציאות שמתגלה לעיננו, היא ה"צדק" - דהיינו זה מה שצריך היה לקרות, אז הגיע האדם לדרגת אמונה, אמונה בעולם שפועל באמת על פי עקרונות הצדק.

אמת ואמונה הולכים יד ביד. אמונה איננה רק משאלת לב, היא איננה רק שירת "לו יהי", וגם איננה רק אופטימיות ותקווה. "אמונה" היא הכרה ב"אמת" המתגלה במציאות עם כל הקשיים וההתמודדויות שמתגלים בדרך. אדם שמאמין באמת באלוקי הצדק, רוחו לא תיפול מכל מהמורות הדרך - הגם שאיננה ישרה.

מי שהולך בדרך הישר, יש כלפיו התנגדויות והוא ייאלץ להלך בדרך חתחתים מעוקלת ומסורבלת. החלטות טובות נתקלות בשלב היישום בהרבה מניעות, עיכובים, קשיים והתנגדויות. באופן כללי, אפשר לומר כי הדרך הישרה נמצאת רק בעולם המופשט - שם התכנונים, שם החלומות, שם גם החוקים והכללים. אבל בעולם הממשי, הדרך נראית תמיד אחרת, פתלתלה ומעוקלת, ושונה מן המתוכנן מראש.

על מה שהלך לך בדרך הישר, ללא מניעות והתנגדויות - הודה לה'. ועל מה שלא הלך לך בדרך הישר וקיבלת בדרך קשיים ועיכובים - התחבר לאלוקי הצדק, קבל עליך באמת ובאמונה את הנהגתו של הקב"ה בעולמו ונסה להבין מה הוא רוצה ללמד אותך בכך.

 

הרב דן האוזר, מהספר: "על קצה בהונות ההוויה - לעומק תורותיו של רבי נחמן"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע