שני לחות הברית ניתנו כדי לרמז על
"ברית כפולה שהיא אחת - ברית של אלוהים ואדם
והברית האחות :בין אדם לאדם .
כל ברית היא לוח בפני עצמו אך הוא בבחינת אך רגל אחת
שבשום מקרה אינה עומדת לעצמה.אלא יחד עם זולתה
ושתי הבריתות שוות בעוצמתן ובתוקפן - לאבן.
[בניגוד לקלף].
הנה כי כן שתי לוחות שווים בכל
.להשוות בין אלוהים ואדם
ולשוות ערך עליון לאושייה הבראשיתית
"צלם אלוהים" .
ומתוך גם ברור השויון המוחלט
שבין הדברות המקבילות בשני הלוחת .
כך שאדם שרוצח אדם למעשה גם "רוצח" את האלוהים .
מאיין אותו לעבור גם על הדברה "אנוכי ה'".
וכך הלאה מי שנואף למעשה מרבה לו אלוהיות
לעבור על "לא יהיה". ו
כך גם עד הסוף בלא תחמוד. וכיצד ?.
אדם הנופל לחמדנות נגרר גם לעבור לבסוף על כיבוד אב ואם.
שאדם חמדן בלוול הכי נמוך גם סבור
שיש הורים יותר טובים מהוריו .
הוא גם לא חדל לחמוד הורים אחרים :
חכמים יותר , עשירים יותר. מפורסמים יותר
חמדנות קיצונית מובילה לבסוף גם
לזילזול נורא בהורים.
לא בכדי לעניין לא תחמוד
לאחר הפירוט. התורה חותמת במילים :
"וכל אשר לרעך" .
לרבות כאמור אפילו לחמוד בהורים אחרים
אגב סיום אשר כזה גם מרמז על הקבלה ויחס
לא רק אופקיים כפי שעמדנו עליהם עד עתה.
אלא גם על תהליך דומה גם אנכית -כלפי מעלה
כלפי יתר הדברות העליונות שבלוח השני.
כך שחמדנות יכולה לגרום מנעד של :
מלא תענה ברעך עד שקר
ועד חלילה לא תרצח.
משה אהרון