chiddush logo

מלאכי עליון , לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 20/11/2021

 בסד 


ד"ת לשבת וישלח לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא  ז"ל 
מלאכי עליון 
-------------------------------------------------------------------
מלאכים 
הכנת פגישת יעקב ועשו מלווה בשליחת מלאכים לעשו כדברי הפ"ס," וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום ויצו אתם לאמר כה תאמרון לאדני לעשו כה אמר עבדך יעקב עם לבן 
גרתי ואחר עד עתה ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה ואשלחה להגיד לאדני למצא חן בעיניך", נשאלת השאלה מדוע יעקב נדרש לשלוח מלאכים לאחיו עשו ולא להפך? ,הרי יעקב היה דבוק באמנותו בקב"ה, שרד שנים ארוכות בבית לבן  ,וכי מה היה לו לחשוש מעשו ? האם נפגמה  חלילה אמונתו בה " הרי הקב"ה הבטיח לו" ושמרתיך בכל אשר תלך"  ?
טומאה מול טהרה 
יעקב לא חשש פיזית מעשיו כיוון שהיה חזק ממנו ,לראיה האבן שגלל על פי הבאר בפגישתו עם רחל, מה גם שהיה מבורך בברכת ה" ,החשש היה רוחני , מעצם מעשיו השפלים והגסים של עשו, שיפגמו בנפשו של יעקב ונפשם  של בני ביתו, יעקב פחד גם ממה שה' לא הבטיח לו וזאת:"יראת שמים" שהרי עניין זה תלוי רק באדם עצמו,כפי שנאמר: "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" לכן נדרשו המלאכים ככח עזר רוחני  ליעקב  ,  הרשב"ם מתאר את דברי המלאכים,"באנו אל אחיך אל עשיו ומצאת חן בעיניו כאשר אמרת וגם הנה הוא מתוך ששמח בביאתך ומאהבתו אותך הולך לקראתך וארבע מאות איש עימו לכבודך זהו עיקר פשוטו.וכן הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח ליבו. וירא יעקב בליבו אע"פ שהראה לשליחים כי לכבודו מתכוון,הוא לא האמין שמחשבת עשיו לטובה,אלא לרעה".
לפי פירוש זה ,יעקב הבין שאכן עשיו אינו חפץ להרע לו,אלא חפץ בקרבתו ומהקרבה היתרה הזו הוא חשש מאד.לשם כך יעקב מזכיר לעשו ," עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי " 
יעקב אמנם לא הושפע מגסותו של עשו אלא דינה בתו ,שיעקב הסתיר אותה בתיבה שלא יפגוש בה עשו ויחמוד אותה , כנאמר  במדרש," הרשע הזה עינו רמה היא, שלא יתלה עיניו ויראה אותה ויקח אותה 
ממני ,אמר לו הקב"ה.... לא בקשת להשיאה דרך היתר הרי נשאת דרך איסור". 
מעשה דינה הבזוי והחמור ,  לא בגלל  היותה בתו המיוחסת של יעקב אלא בגלל היותה בת אדם שנבראה בצלם ה"  חילול כבודה הוא חילול שם ה"  לראיה תגובת בני יעקב ," בני יעקב באו מן השדה כשמעם ויתעצבו האנשים ויחר להם מאד כי נבלה עשה בישראל לשכב את בת יעקב וכן לא יעשה"   רשי מפרש" וכן לא יעשה" - לענות את הבתולות שהאומות גדרו עצמן מן העריות ע"י המבול"  וכמובן שאסור לענות שום אדם באשר הוא אדם !
ענבי הגפן בענבי הגפן 
שנים לאחר מקרה מצער זה , יוסף נמכר למצרים , פרעה מלך מצרים ממנה אותו למשנה  למלך  ומשדך לו את אסנת בת דינה כדברי הפ"ס," ויתן לו את אסנת בת פוטי פרע כהן אן לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים",ואמרו במדרש כי אסנת בת דינה היתה משכם בן חמור ולפי שגרשה יעקב מביתו והושיבה בתוך סנה אחד לכך נקראת אסנת מה עשה יעקב קשר לה כתב בצוארה וכתוב בו כל המדבק ביך מדבק בזרעו של יעקב, ויוסף שנשאה ראה הכתב ההוא והצניעו והוא שאמר לאביו ,"בני הם אשר נתן לי אלהים בזה" הראה לו הכתב הזה" בני יוסף הלא הם אפרים ומנשה   בני אסנת , שזכו להיות שבט בישראל ,  
ליעקב היו מלאכים ששמרו עליו מעשו אחיו , לנו אין מלאכים כאלה ביום יום ,אך יש לנו את מצוות הקב"ה עליהם אומר הכתוב," אדם עושה אדם מצוה אחת – הקדוש ברוך הוא נותן לו מלאך אחד, עושה ב' מצוות – נותן לו ב' מלאכים, עושה הרבה מצוות – נותן לו הקדוש ברוך הוא חצי מחנהו, הרי שלך לפניך שמכל מצוה ומצוה שאדם עושה, בורא בזה מלאכי שמירה ששומרים עליו, ואלמלא המלאכים האלו ששומרים עליו, היה ניזוק"  , ברית המילה היא  הן בגופנו והן בדיבור של תפילה וטובה ,היא הסגולה לשמירה בכל מעשינו  , או כדברי סבתי נונה מלוך  ז"ל "שתפגוש מלאכים טובים" 
לע"נ אבי מורי  אברהם משה  בן גרציא ז"ל 

פורסם בעלון קול מהיכל ת"א 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע