chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת עקב

נכתב על ידי אורן מס, 30/7/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת עקב

 

דברים ח,ג-ד: וַיְעַנְּךָ, וַיַּרְעִבֶךָ ... שִׂמְלָתְךָ לֹא בָלְתָה, מֵעָלֶיךָ, וְרַגְלְךָ, לֹא בָצֵקָה--זֶה, אַרְבָּעִים שָׁנָה: מלבי"ם: "איך אמר 'שמלתך לא בלתה' שהוא הפך עינוי? ... הזמין ה' שמלות חדשים ונעליים חדשים בכל עת ... הקדים לייסר את גופכם בייסורים להכניעו קודם שתכנסו אל הארץ, שלא ניתנה להם אלא על ידי ייסורים". כדי להכיר בגודל הנס, צריך קודם לסבול ולהתענות.

 

י,יב: וְעַתָּה, יִשְׂרָאֵל--מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ: כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: מהי יראה? מלבי"ם: "זו הבושה, שמי שמאמין בהשגחה פרטית שה' עומד עליו תמיד ורואה במעשיו – יבוש מעשות דבר נגד רצונו ... לא מפני יראת העונש, רק מפני הבושה מרוממותו".

 

יא,ב: וִידַעְתֶּם, הַיּוֹם, כִּי לֹא אֶת-בְּנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ וַאֲשֶׁר לֹא-רָאוּ, אֶת-מוּסַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: מה הכוונה ב'וידעתם היום'? מלבי"ם: "העבודה שאתם עובדים היום לה' לשמור מצוותיו, יש לה יתרון על כל הדורות שיעמדו בעתיד, שהדורות העתידים יקבלו את התורה מצד האמונה לבד, ועל ידי הקבלה מהאבות, שהם ראו ניסי ה' ונפלאותיו, והם יספרו לבניהם ... באשר לא ראו בעיניהם כל הניסים". הידיעה היא לדורות הבאים בעתיד, על סמך מה שתעשו היום.

 

יא,יח-יט: וְשַׂמְתֶּם אֶת-דְּבָרַי אֵלֶּה, עַל-לְבַבְכֶם וְעַל-נַפְשְׁכֶם; וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל-יֶדְכֶם, וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם. וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת-בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם: איך צריך לשמור המצוות, כך שתחול עלינו ברכת ההשגחה? מלבי"ם: "צריכים אתם להתעסק בדברי אלה בין במחשבה, בין בדיבור, בין במעשה. ונגד המחשבה אמר 'ושמתם את דברי אלה על לבבכם', ונגד המעשה אמר 'וקשרתם אותם לאות על ידכם, ונגד הדיבור אמר 'ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם' בכל המעמדות שתהיו, בין שבתך בביתך, וכו'". בפרשת ואתחנן ראינו בביאור המלבי"ם שלאהוב את ה' צריך במחשבה, דיבור ומעשה, ועתה ראינו אותם הדברים בשמירת המצוות. מסקנה: אהבת ה' = שמירת מצוותיו.

 

שבת שלום, שבת של חידושים, יראת הרוממות, תכנון לעתיד, שמירת מצוות במחשבה, דיבור ומעשה, ומזל טוב לטוביה ושרה על אירוסיהם, אורן

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע