chiddush logo

פרשת השבוע - בלק

נכתב על ידי אלון, 24/6/2021

 

"הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" (במדבר כג, ט)

 

בפרשה נאמרה נבואתו של בלעם: "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב". דברים אלו, שנכתבו בתורה לפני למעלה משלושת אלפים שנה, מאפיינים את עם ישראל לאורך כל שנות ההיסטוריה שלו. ההיסטוריה האנושית ראתה ממלכות ואימפריות שקמו, נפלו ונמחקו לעולמים. מי זוכר היום את הבבלים, הפרסים, האשורים, המצרים, היוונים, הרומאים, ועוד כהנה וכהנה מעצמות על שכמעט ולא נותר מהן אפילו זיכרון.

לצד כל אלה ניצב, ללא שום אח ורע, עם אחד קטן, אך חזק ועוצמתי - עם ישראל. אם כך מה הוא סוד כוחנו? הכוח שלנו הוא בדיוק באותה נבואה של בלעם - ביכולת ובתבונה להתבדל משאר העמים ולשמור על הצביון המאוד ייחודי שלנו. האיום הכי גדול על העם שלנו הוא בהתבוללות בקרב הגויים הנובעת כפועל יוצא מהרצון להידמות להם ומהשכחה מי אנחנו ומה תפקידנו בעולם.

גם אם נרצה להדמות לגויים פשוט לא נוכל. היו יהודים שחשבו שעל ידי התקרבות לגויים והידמות להם בלבוש, בשפה ובמנהגים - תוסרנה המחיצות המפרידות ביננו לבניהם ותיעלם השנאה לחלוטין. למרבה הפלא, פעולתם של המתבוללים הביאה לתוצאה שונה לחלוטין מזו שהיהודים ציפו לה. תנועה זו, לא זו בלבד שלא ביטלה את השנאה ליהודים, אלא אף הגבירה וליבתה אותה, כפי שהוכיחו הנאצים אשר רדפו גם את הדור השלישי של מתבוללים יהודים.

כל מי שעיניו בראשו רואה גם היום שככל שאנחנו מנסים לרצות את אומות העולם, כך מזלזלים בנו יותר והשנאה מתלקחת. נתון מדהים מראה כי ארץ ישראל מהווה 0.00001% ממסת האדמה בכדור הארץ וכי היהודים מהווים אחוזים אפסיים מאוכלוסיית העולם כולו. יחד עם זאת - 45% מגינויי האו"ם במאה האחרונה היו נגד ישראל.

האמת הכואבת היא שאין שום הגיון רציונאלי ביחס של הגויים אלינו. כך תמיד היה וכך לצערנו תמיד יהיה, ולכן גם אין טעם להמשיך ולחפש את שביל הזהב ללב שלהם. אם כך, עולה השאלה מה הייחודיות שלנו ותפקידנו בעולם? היום לא פופולארי לדבר על הנושא הזה, ובכל זאת את האמת יש לומר - אנחנו לא עם רגיל! בתהליך התהוותנו כעם ביציאת מצריים ולאחר מכן במתן תורה בהר סיני נאמר מפורשות (שמות ו, ז): "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים". כלומר, עם ישראל יהפוך לאומה נבחרת הקשורה בדרכה לדרך ה'. באותו מעמד נאמר לעם ישראל (שמות יט, ו): "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ".

בשורש האמונה שלנו אנו יודעים שאנחנו שונים משאר אומות העולם. השוני לא אמור להביא אותנו להתנשא על העמים האחרים, אלא להיפך - להוות מקור דוגמא לקדושה, לעדינות, לדרך ארץ ולאהבת הזולת. השוני שלנו מחייב אותנו ליותר חובות כלפי שאר העולם מאשר לזכויות.

"מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים" פירושו ממלכת משרתים - משרתים של הטוב.

                

ניר אביעד, מהאתר: "השבוע בפרשה", http://nir.benny-aviad.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע