chiddush logo

צדוקי שהוא מין. הויכוח עם הנצרות על סגולת ישראל

נכתב על ידי איתיאל, 24/6/2021

 אֲמַר לֵיהּ הָהוּא צַדּוּקִי לְרַבִּי חֲנִינָא:

הַשְׁתָּא בָּרִי טְמֵאִים אַתּוּן, דִּכְתִיב: "טוּמְאָתָהּ בְּשׁוּלֶיהָ".
אֲמַר לֵיהּ: תָּא חֲזִי מָה כְּתִיב בְּהוּ: "הַשּׁוֹכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טוּמְאֹתָם" - אֲפִילּוּ בִּזְמַן שֶׁהֵן טְמֵאִין שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶן!

תופעה נפוצה בגמרא היא שינויי צנזורה בנושאים הקשורים לנוצרים (המכונים "מינים").

כאן ברור שאין הכוונה לצדוקי מכמה סיבות:

א. הצדוקים לא נשארו מאורגנים ככת אחרי החורבן. עיקר עיסוקם היה סביב המקדש, לכן בחורבנו - חרבה אמונתם, ואנו לא מוצאים עוד תיאור ריאלי של צדוקים כמו בזמן המקדש.

ב. האמירה "טמאים אתון" - אילו היה מדובר בצדוקי, הרי אף הוא רואה את עצמו כיהודי שהפסוק מדבר גם עליו.

אלא ברור (וכן הובא בהערה במהדורות חדשות) שהגרסה הנכונה היא "מינא", ויש כאן את אחד הוויכוחים הידועים עם הנצרות.

הנוצרים טוענים שבגלל חטאינו, עזב ה' את עמו ישראל והם מחליפים אותו ("ישראל שברוח").

תשובת רבי חנינא היא שבחירת הקב"ה בישראל היא נצחית. גם אם הם חוטאים, הקב"ה שוכן ביניהם בטומאתם ולעומת לא ימירם באחר.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע