chiddush logo

פרשת השבוע - נשא

נכתב על ידי אלון, 19/5/2021

 

"אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל..." (במדבר ה, יב)

"אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר..." (במדבר ו, ב)

 

פרשיית סוטה ופרשיית נזיר מופיעות בסמיכות כשתי פרשיות עוקבות, וחז"ל התייחסו לסמיכות זו (ברכות סג, א): "רבי אומר: למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה? לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין".

מה הקשר בין העובדה שאדם ראה סוטה בקלקולה לבין התביעה להינזר מיין?

חייב אדם להסיק מסקנות מעשיות לעצמו מכל תופעה חיובית ושלילית שהוא רואה. ישנם מצבים שהאדם נחשף אליהם ואומר "מה לי ולהם"? ראה אדם אישה סוטה (שנאפה בבעלה) בבית המקדש - מה הוא עושה? פורש בשאט נפש והולך לדרכו. אומר הוא לעצמו, שהוא רחוק מירידה מוסרית כזאת - מה זה נוגע לי?

אך תורתנו הקדושה לא רואה כך את הדברים. באה התורה ומעוררת את הרואה שחייב הוא להסיק מסקנות לעצמו. דע! המעשה הפרוץ ביותר נוגע אליך. האישה הסוטה איננה מציאות נפרדת, היא חיה וקיימת בעולמך, שבו אתה חי ופועל. ידיעתך על מציאות שלילית בעולמך - מחייבת אותך להסיק מסקנות אישיות. לכן כל ירידה אי-שם, מחייבת אותך להתעלות בצד השני, לשם החזרת שווי המשקל בעקבות הפגיעה הקשה בנפש.

כאשר אדם פוגש מציאות של ניאוף - רואה האדם בהרס החיים הישראלים, פגיעה בקדושת המשפחה הישראלית, תופעה זו מהווה רעל בגוף האומה. בעקבות ראייה זו נוצרת השפעה חינוכית רעה מאוד על כל הסביבה. תופעת הניאוף שהיתה עד עתה בלתי נתפסת, רחוקה מן הלב ומן העין ואינה בהישג יד, מעתה היא עובדה קיימת שבתחום ראייתך. ההרמוניה שהיתה קיימת במושג קדושת המשפחה הישראלית נפגמה. וכך זה מחלחל לחברה ונהפך לעובדה קיימת שמתרגלים אליה.

יש דברים שאסור להתרגל אליהם. התורה מדריכה אותנו שנעשה מעשים שיש בהם גדר וסייג כדי שלא נתרגל אליהם. לכן ברור מדוע התורה מחמירה ודורשת מהאדם לעשות מעשה (התנזרות מהיין) כאשר הוא נחשף למציאות של ניאוף - וזאת כדי שלא יתרגל למציאות זאת שקיימת בעולם, ובכך יחזור לאיזון עולמו הרוחני.

הדברים אמורים לאו דווקא ברואה את הסוטה בקלקולה, שלעומתה קדושת הנזירות. מסכת סוטה ומסכת נזיר חוזרות ונשנות בכל דור ובכל אדם בצורות שונות. בתקופות בלתי נורמליות אי אפשר להסתפק בחינוך נורמלי-פורמלי בלבד. שכן הוא אינו מחזיק מעמד ואינו נותן פתרון למצבים קשים של התקופה.

לעיתים נגד קיצוניות אחת מוכרחים להעמיד קיצוניות שניה. מול מסכת סוטה - מול מחלות ומצבי סטייה עלינו להעמיד את מסכת נזיר - מסכת הפרישות, ההתנזרות וההתקדשות (ויקרא כ, ז): "וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹושִׁים".

 

הרב משה צבי נרי'ה זצ"ל, מהספר: "נר למאור - על פרשיות התורה"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה